DNRT Endurance 2021 - Soon more information

Rensportschool Zandvoort (RSZ-autosport)

De onmisbare basis

Er bestaat een warme band tussen de DNRT en de Rensportschool Zandvoort, die zich al sinds 1955 als kweekvijver voor jonge coureurs profileert. “Die relatie willen we graag intensiveren,” aldus directeur-eigenaar Marth de Graaf.

“De trajecten sluiten zo goed op elkaar aan. Zodra de cursisten bij ons een gedegen raceopleiding afgerond hebben ligt er binnen de breedtesport die de DNRT aanbiedt een scala aan mogelijkheden. Het is dus goed om die in kaart te brengen. Aan de andere kant brengen de wedstrijden ook weer nieuwe aanwas voor de licentiecursus voort, als vrienden, bekenden en familieleden van coureurs geïnteresseerd raken om ook autosport te gaan bedrijven. Op die manier kunnen we elkaar dus versterken.”

 

Vijfmaal per jaar organiseert de RSZ een volledige racecursus, waarvan vier keer op Circuit Zandvoort en één keer op TT Circuit Assen. “Daarbij onderscheiden we twee varianten. Voor kandidaten die dit al heel lang op hun verlanglijstje hebben staan en een clublicentie voorlopig voldoende vinden bieden we een intensief programma van twee dagen. Wil iemand meer baanervaring opdoen en eventueel aanspraak maken op een EU-licentie, dan kan hij of zij terecht bij de driedaagse training. Sowieso geldt: raceskills ontwikkel je door zoveel mogelijk rondjes te rijden, waarvan je elke keer iets leert. Tijdens de langere cursus krijgen de kennis en vaardigheid die je opdoet meer tijd om in te dalen en zogezegd een deel te worden van je systeem, van je routine.” Deelnemers brengen een eigen auto mee of huren er al dan niet via de RSZ een, bijvoorbeeld een Peugeot 206 GTI, een SEAT Ibiza, een BMW Compact, E30 of E36. De Graaf noemt cursusbedragen van 1199 en 1799 euro inclusief BTW voor twee respectievelijk drie dagen, met in het eerste geval Assen als goedkoper alternatief: 899 euro. Er staan vijftien tot twintig instructeurs met veel autosportervaring paraat om een groep van veertig, maximaal vijftig deelnemers te begeleiden.

Hoe ziet zo’n programma er in grote lijnen uit? “De eerste dag vullen we in met twee blokken én het examen in theorie, afgewisseld met een aantal uitgebreide oefeningen om de wagenbeheersing onder de knie te krijgen, een aspect dat wij ongelooflijk belangrijk vinden. Denk aan een slalom, een remproef en het reageren op onder- en overstuur. Aan het eind van de middag verkennen de deelnemers alvast twee uur lang het circuit. Op de tweede en - indien van toepassing - derde dag gaat iedereen uitgebreid de baan op. Naast het rijden van optimale rondes komen ook oefeningen als inremmen, uitremmen en slipstreamen aan bod. Zo werken we naar het praktijkexamen toe en daarna volgt nog een toetje dat iedereen geweldig vindt, namelijk sprintwedstrijdjes houden.”

 

Volgens De Graaf biedt de Rensportschool Zandvoort nog meer mogelijkheden. “Voor gevorderden, dus mensen die al een tijdje de sport beoefenen, hebben we het programma Race & Tactics. Daar gaan de cursisten aan de slag met een coach die hen persoonlijk begeleidt in disciplines als het afstellen van hun racewagen en de strategie tijdens een wedstrijd. Verder organiseren we bedrijfsincentives en natuurlijk de Vrij Rijden Track Days, meestal ruim twintig keer per jaar, met een veilige verdeling van de deelnemers op drie niveaus. Wij vinden het namelijk niet verstandig om iemand met een dikke TCR tussen de hobbyisten met een leuke straatauto door te laten blazen.”