Porsche Club Racing

De PCR oftewel Porsche Club Racing trekt deels haar eigen plan, maar draait onder het reglement van de DNRT en neemt daar ook aan een aantal evenementen deel, naast wat andere activiteiten in binnen- en buitenland.

“Spa-Francorchamps staat bij ons eigenlijk vast op de kalender,” aldus voorzitter Jean-Paul Hulsebos. De stichting biedt autosport op vier verschillende niveau’s aan, met altijd de magie van de illustere Duitse sportwagens. “Porsche is emotie. Je kunt bij wijze van spreken zo met de kentekenplaten gemonteerd naar het circuit rijden, de wielen wisselen en gaan racen.” Een rib uit je lijf, zo’n hobby? Dat hoeft niet per se. “Als instapklasse hebben we de 944 Cup, die in 2019 trouwens zijn 25-jarig jubileum vierde.

Je praat over wat oudere auto’s, maar ze blijken nog altijd ontzettend betrouwbaar en kenmerken zich door een superneutraal weggedrag, dat je helpt om goed te leren racen en door te groeien. De gemiddeld twaalf rijders in het veld zitten heel dicht bij elkaar, wat je terugziet in de bandbreedte van rondetijden: 2:08 tot 2:10 minuten. Je dient een normale 944 - dus geen S - met een 2.5-motor in te zetten, die maximaal 170 pk mag leveren. Het minimale gewicht inclusief rijder bedraagt 1180 kilogram, enkelvoudig verstelbare raceschokdempers staan we toe en binnen bepaalde grenzen krijg je de ruimte om met de wagenhoogte en het camber te spelen. Zo’n auto koop je in cupuitmonstering tussen de 10.000 en 15.000 euro en een seizoen zal je 5000 tot 6000 euro kosten.”

Omdat de 944’s wat op leeftijd geraken, bedacht de PCR de Boxster Cup, die in 2019 zijn eerste volle seizoen beleefde. “Dat begon bescheiden met vier, vijf deelnemers. Er staan genoeg van deze auto’s te koop, raceklaar, voor tussen de 15.000 en 20.000 euro. Reken per jaar op zo’n 7500 euro, waarvoor je een modernere Porsche terugkrijgt, met meer vermogen en betere rondetijden: 2:05 tot 2:08 minuten. Inzet is de 986 Boxster 2.5 met 210 pk en een minimaal gewicht van 1240 kilogram inclusief rijder.

Je mag dezelfde dingen aanpassen als bij de 944, alleen moet je verplicht een hardtop monteren.” Een duidelijke groei tekent zich volgens Hulsebos af in de GT Cup, die inmiddels boven de twintig deelnemers zit. “Diverse rijders willen op een gegeven moment een stapje omhoog. Deze klasse staat feitelijk open voor elk type Porsche, zolang de verhouding tussen massa en vermogen niet gunstiger uitvalt dan 4,6 kilogram per pk. Je ziet er veelal 944’s S en Turbo, 968’s, Caymans, Boxsters S en 996’s in actie, met rondetijden tussen de 1:59 en 2:03 minuten. Qua kosten kun je het zo gek maken als je zelf wilt, wat in nog sterkere mate geldt voor de RS Cup, met volledige technische vrijheid. Dan zit je in de categorie 997- en 991-typen in GT3 Cup-versie, die een rondje op het oude Circuit Zandvoort in 1:45 tot 1:55 minuten konden afleggen. Het is voor een kleine groep mensen weggelegd; in dit geval een man of vier, vijf. Onze andere drie categorieën sluiten verreweg het beste aan bij de DNRT-visie op autosport.”

Meer informatie: http://adpcr.nl/