MERCEDES-BENZ SLK CUP

Het commentaar was niet van de lucht toen Biesheuvel Autosport eind 2015 de Mercedes-Benz SLK Cup in het leven riep en er in 2016 daadwerkelijk mee startte. De critici kregen echter al gauw zwaar ongelijk, want vandaag de dag behoort de serie tot de populairste eenheidsklassen van Nederland, die doorgaans 25 tot 30 auto’s op de been brengt en soms zelfs tegen de 40 piekt.

“In een racewereld vol BMW’s rijd je toch even met iets aparts,” verklaart Nico Biesheuvel het succes. “Deelnemers vallen voor het sportieve model en voor het ijzersterke imago van Mercedes-Benz. Ze kiezen echter vooral ook bewust voor de onderlinge gelijkheid van de auto’s, een aspect dat wij als organisatie heel nauwgezet controleren. Alle motoren zijn verzegeld, we plaatsen de SLK’s periodiek op de rollenbank voor een vermogenscheck en dat doen we ook steekproefsgewijs na de wedstrijden.” De klasse staat bekend om zijn fijne sfeer, mede aangewakkerd door de enthousiaste initiatiefnemer en de gezamenlijke tent waar iedereen tijdens de evenementen samenkomt. “Het voelt als één grote familie. We helpen elkaar allemaal, waar nodig, bijvoorbeeld met onderdelen. Blijkbaar praat het zich rond, want we blijven nieuwe deelnemers begroeten, elk seizoen weer. Veel mensen bouwen zelf een auto op, maar er zijn ook vijf verhuurders binnen de cup actief.”

Uitgangspunt vormt de SLK 230 Kompressor uit de periode 1995-2000, voorzien van een vijfbak en 193 pk sterk. “Je haalt die auto’s in straatversie nog makkelijk op voor tussen de 1500 en 4000 euro, zeker in Duitsland,” weet Biesheuvel. “Vervolgens bestel je bij ons voor 5000 euro een cuppakket, dat naast alle veiligheidsvoorzieningen inclusief rolkooi en stoel een set veren met instelbare dempers van AST, een korter differentieel, 17-inch lichtmetalen wielen en een dakaanpassing om de hardtop te fixeren bevat. Speciale camberbouten van Mercedes-Benz om de wielvlucht aan de voorzijde aan te passen staan we toe, verder moeten alle auto’s gelijk aan de straatversie blijven en minstens 1285 kilogram wegen, de coureur meegerekend. Voor de topdrie werken we sinds dit jaar met strafgewichten.” De producten uit Stuttgart doen hun merkreputatie alle eer aan met hun robuuste constructie en hoge betrouwbaarheid.

“De motoren blijken onverwoestbaar en de versnellingsbakken geven ook niet gauw mankementen. Natuurlijk gaat er weleens iets stuk aan zo’n SLK die onder volle belasting draait, maar meestal beperkt dat zich tot elektronica, zoals een sensortje, een bobine of een luchtmassameter. Bedenk dat deze auto’s minstens twintig jaar oud zijn en de kilometerstand vaak boven de twee ton ligt. Als je zulke zaken preventief vervangt, kun je probleemloos racen, met rondetijden die op het oude Circuit Zandvoort tussen de 2:06 en 2:15 minuten zullen uitkomen. Met de volle velden van de SLK Cup heb je overal op de baan strijd.”