Westfield Cup 2020

Wie het racen ongefilterd wil ervaren zit gebeiteld bij de Westfield Cup, met vederlichte open sportwagens en serieuze rondetijden van tussen de 1:55 en 2:01, afhankelijk van het rijderstalent. “Met dit karretje ga je vrij makkelijk hard tot een bepaald niveau, maar om daarboven te komen, moet je echt vreselijk je best doen,” stelt technisch coördinator Mies van Grunsven.

“Testcoureurs als Jaap van Lagen geven aan dat ze het een waanzinnig leuke auto vinden. Er zit veel flex in het onderstel, mede door het ontbreken van stabilisatoren, wat betekent dat de afstelling een groot verschil maakt om die laatste tienden eruit te persen. In het veld is het echt knokken, soms drie bochten lang met drie of vier man naast elkaar, maar wel op een faire manier. Dat houden we strikt in de gaten, want niemand zit op schade te wachten.” De organisatie steekt veel energie in het verhogen van de feestvreugde om de wedstrijd heen, onder andere door voor iedereen pitboxen af te huren. “Dan treffen de deelnemers, gemiddeld zo’n 25, elkaar vanzelf. We lunchen ook altijd samen in één box, bovendien hebben we een actieve app groep en verzamelen we on-board-filmpjes, waarvan Jan Frensch na elke wedstrijd een mooie compilatie smeedt. Naast de DNR T-kalender permitteren we ons jaarlijks één speciaal evenement in het buitenland, meestal op Spa-Francorchamps.”

Even terug naar de Westfield zelf, type Aero Racer. “Zo noemt de fabriek hem, maar hij heeft de aerodynamica van een baksteen, dus moet je alles uit het slipstreamen halen,” lacht Van Grunsven. “Je koopt hem feitelijk altijd in raceversie, bijvoorbeeld bij één van de preparateurs, waar je hem trouwens ook kunt huren. Denk qua aanschaf aan 25 à 30 mille voor een splinternieuwe, 15.000 tot 17.000 euro voor een gebruikte met potentie om te winnen en 9000 tot 10.000 euro voor de handige sleutelaar die zelf nog wat wil doen. Afgezien van de overbrenging van de vijfde versnelling en de afstellingen mag je niets veranderen ten opzichte van de cupspecificaties. Iedereen moet dus met dezelfde veren, dempers, motor en versnellingsbak rijden. In de Westfield Aero Racer ligt een tweeliter Ford Zetec-blok dat maximaal 183 pk levert, wat we jaarlijks en ook nog steekproefsgewijs op de rollenbank controleren. Daarna komt er een zegel op. We hanteren een minimaal gewicht van 580 kilogram voor de auto en 670 kilogram inclusief rijder. Is de coureur zelf lichter, dan vullen we dat aan met gewicht aan boord. Achter deze maatregelen zit een duidelijke gedachte: met een budget vanaf 5000, 6000 euro per jaar moet je in principe kunnen winnen in de Westfield Cup.”