DNRT Endurance 2021 - Soon more information

Autoracen is makkelijk...

Gepubliceerd op 29 juni 2020 om 23:17

...en ook makkelijk te leren. Na een cursus van twee dagen voldoen de meeste deelnemers aan de eisen voor een clublicentie, die het recht geeft om in diverse nationale klassen te racen.

Met een dag extra behaal je (meestal) een eu-licentie en dan mag je met snellere auto’s meedoen, ook aan sommige (nationale) wedstrijden in het buitenland. Ga je golf of tennis spelen, dan treedt na twee dagen nauwelijks enige progressie op en dat ziet iedereen van een afstand al. Bij het autoracen heb je dan best veel geleerd, kun je redelijk veilig circuitrondjes op tempo draaien en vriendschappelijke wedstrijdjes rijden, als je je maar realiseert dat je nog veel moet bijschaven. Voor je licentie ga je op examen en bepaalt een commissie of je aan de minimumeisen voldoet, wat dus betekent dat er veel meer is. Na een cursus weet je in grote lijnen hoe het werkt, oefen je verder zelf en heb je maar van tijd tot tijd een instructeur nodig om wat aanwijzingen te geven.

Ook prettig: je hoeft geen dure bolide te kopen om het te leren. Vroeger was een oude Ford Sierra van 200 à 300 gulden met afstand de beste cursusauto en wie het zich kon permitteren kocht een e30, maar dan stond je al te boek als een poener. We leren de mensen rijden, niet het materiaal. ‘ja, maar ik wil graag met mijn eigen auto.’ Dat is een denkfout. Krijg je in een Sierra het kunstje onder de knie, dan kun je daarna meer in je Porsche. Leer het niet in een exoot, want dan ben je alleen maar bang dat je iets kapotmaakt en dat werkt niet.

Na twee dagen weet je waar de ideale lijn loopt, ook op tempo. Je hebt inzicht in remmen, inhalen en een basis gelegd. Trainen maakt je beter, gewoon bij vrij rijden. Autoracen leert makkelijk, maar er is veel om aan te denken, dus voer je langzaam het tempo op. Doe je iets niet goed, dan moet je direct corrigeren, anders mis je al twee dingen. Steeds maar oefenen om zo dicht mogelijk bij de maximale bochtsnelheid te komen en tegelijkertijd al veel plezier beleven op de baan. Wil je bij de uiterste limiet komen, dan moet je leren glijden en driften. Het duurt doorgaans wel een paar jaar voordat je dat zonder veel nadenken beheerst. rijden tegen het glijden aan met een auto met 500 pk, dat doe je niet zomaar. In zo’n oudere Ford, BMW of - vooral - Alfa is de synchronisatie van de versnellingsbak vaak minder en kraakt het bij het terugschakelen. Je moet dus leren double clutchen, gecombineerd met het remmen (sideflip). De jonge jongens willen daar niet aan. Nee, de moderne auto’s hebben een sequentiële bak, vaak met flippers. Automaat, dus een goede coureur moet echter álles feilloos beheersen.

Ook dat kost een jaar of drie, maar je kunt op straat oefenen. Trouwens, wat dacht je van links remmen, met supernuttige toepassingsmogelijkheden? Oké, dat doseren valt niet mee. Als je spint, denk je dat je verloren bent en wacht je op de klap, die niet altijd komt. Geluk gehad. Ja, maar je kunt het beïnvloeden en dat weer cultiveren. oefenen, dus. Zelfs de meest ervaren F1-coureurs lukt het niet makkelijk om de wagen op hoge snelheid achteruit de goede kant uit te dirigeren. Een auto afschrijven of net niet is echt wel de moeite.

Rob Slotemaker kon het, daarom deed hij de stuntopnamen voor de film Le Mans, als Steve mcQueen die net geluk had. Jan Lammers flikt het ook gerust. Driemaal 360 graden op het rechte stuk. Probleem is dat je beginsnelheid dan heel hoog moet zijn, met een bijbehorend groot risico. gelukkig valt het op lage snelheid te leren, maar perfectie bereiken vormt een lange weg.

Zo bestaan er nog veel meer dingen om jezelf eigen te maken, terwijl je daar niet of nauwelijks aan toe komt. Als je mensen hoort opscheppen over hun kwaliteiten, ligt dat doorgaans aan het feit dat ze niet weten wat er allemaal is, laat staan het beheersen. Goede rijders willen steeds maar bijleren en weten dat perfectie buiten bereik blijft. mooi is de bereidheid bij vrijwel alle toppers in Nederland om volledig open kaart te spelen en niets achter te houden.

Wil jij weten hoe het werkt, vraag het dan. onze racecultuur is prima. 

Foto: Thomas Bakker - TNAgroep.nl


«   »