DNRT Endurance 2021 - Soon more information

MaX5 Cup: Kweekvijver voor talenten

Gepubliceerd op 21 mei 2020 om 10:53

Gedreven jongeren uit de karting, ondernemers, pensionado’s die racen al heel lang op de bucket list hadden staan, je komt ze allemaal tegen in de MaX5 Cup.

Coördinator Leo van der Meer spreekt van een kweekvijver voor talenten. “Gemiddeld telt het veld zo’n dertig Mazda’s, dus rijd je bijna nooit ergens alleen op de baan. Overal vindt strijd plaats.

Met zijn achterwielaandrijving en volmaakte 50-50-gewichtsverdeling biedt zo’n MX-5 een prachtige balans en ga je een keertje over de limiet, dan kun je er nog steeds mee lezen en schrijven. Dat je open zit, zal voor de meeste mensen niet de hoofdreden vormen om voor deze cup te kiezen, maar je houdt wel lekker de hitte buiten de deur die zich in de cabine van een dichte racewagen ontwikkelt. Mocht het een keer regenen, dan voel je hooguit wat druppels op je schouder; door de voorruit en de snelheid blijf je verder droog.” Naast het rijkarakter draagt het gunstige kostenplaatje in belangrijke mate bij aan de populariteit van de MaX5 Cup. “Denk aan een budget van 5000 euro per jaar en dat hoef je eigenlijk niet eens op te maken. De Mazda’s blijken erg betrouwbaar en springen zuinig met brandstof en banden om. Een raceklare MX-5 koop je vanaf een duizend of acht of soms minder. Bouw je er zelf een op, dan zul je ongeveer hetzelfde kwijt zijn, waarbij opvalt dat donorauto’s zeldzamer en duurder worden.”

Het lijdend voorwerp van de klasse betreft de NA-generatie van de MX-5 met 1.6-motor, geleverd tussen 1989 en 1993. “Pak niet een latere versie, want dan tref je een blok met minder vermogen,” waarschuwt Van der Meer. “Bij ons ligt de bovengrens op 130 pk en 155 Nm en zolang je die niet overschrijdt, mag je gerust de kop vlakken en overmaatse zuigers monteren. Een sportluchtfilter, een aangepast spruitstuk van IL Motorsport en een andere uitlaat vinden we best, zolang je natuurlijk niet de geluidsnormen overschrijdt. Iedereen rijdt met veren en instelbare schokdempers van GAZ en we bieden keuze uit drie typen 15-inch lichtmetalen wielen. Het wagengewicht inclusief coureur moet op minstens 960 kilogram uitkomen.” Met zulk materiaal behoren rondetijden tussen de 2:06 en 2:12 minuten tot de mogelijkheden, gemeten op het oude Circuit Zandvoort. Overigens maakt de MaX5 Cup naast de DNR T-kalender graag jaarlijks een uitstapje naar Spa-Francorchamps. Sfeerbevorderend werkt de centrale catering met onder meer een gezamenlijke lunch, waarbij Van der Meer rijders en monteurs in het zonnetje zet via interviews.

“Zo leert iedereen elkaar steeds beter kennen en dat vertaalt zich in een netter rijgedrag tijdens de wedstrijden, want je weet wie er naast je zit.”


«   »