DNRT Endurance 2021 - Soon more information

Mooie dingen in slechte tijden

Gepubliceerd op 17 mei 2020 om 22:53

Soms voelt het net als een autoloze zondag tijdens de Oliecrisis.  Je ondervond er veel last van, maar het had ook zijn charme.

Je kon op zondag gewoon met je zelfgebouwde zeilwagen de A4 op. Had het wat langer geduurd, dan was er ook wel een competitie gekomen en later het NK Den Haag-Amsterdam. In de geldcrisis, die we allemaal meemaakten, lag het weer heel anders. Ook toen waren tijden slecht. Veel dingen verdwenen, zoals het NK (grote) Toerwagens met de Paas- en Pinksterraces, terwijl er amper nieuwe dingen voor in de plaats kwamen. Nu treft de coronacrisis ons. Sommige mensen denken dat zodra we die achter de rug hebben, dat we wel weer kunnen gaan racen. Zeker, alleen bij de DNRT zijn we er dan niet meer allemaal. We sterven niet, maar kunnen het ons nauwelijks meer permitteren. Verdiende je een topsalaris en bestaat de zaak waar je werkte niet meer, dan vind je niet zomaar een nieuwe baan. Bij autoracen ligt in dat geval geen prioriteit meer en je denkt er ook niet als eerste aan wanneer je als ondernemer net honderd man hebt moeten ontslaan. ‘Daar mag je niet over praten,’ zegt een aantal mensen, maar we moeten ook reëel zijn over hoe het zal verlopen met de sport.

Vanuit de DNRT zullen we mogelijk vragen of je dit jaar komt. Althans, het restant ervan. Onze begrotingen gaan zeker niet meer kloppen. Om het racen (relatief) goedkoop te houden, werkten we altijd met kleine marges en hielden we wat over, dan ging dat naar de reserve. We hebben dus wel enig vet op de botten, maar het gezegde luidt ‘het komt te voet en het gaat te paard’. Oftewel, reserves bouw je met kleine beetjes op, terwijl verliezen heel hevig kunnen oplopen. Daarover denken we nu na en ik ben er nog niet uit. Geen idee wat het gaat worden, maar sowieso niet zoals vorig jaar. We staan er natuurlijk niet alleen in. Circuit Zandvoort kent een nog veel groter probleem. Met mateloze inzet haalde het de Formule 1 binnen en dat mag een fantastisch resultaat heten, alleen gaat het evenement niet door. Dat kan uiteindelijk zomaar een kleine honderd miljoen euro kosten. De tuners die los of vast aan de DNRT verbonden zijn krijgen misschien ook wel stevige zware klappen. We kunnen erover nadenken hoe het zal gaan na corona, maar voorlopig heeft niemand er een duidelijk beeld van. Voordeel in de racerij is wel dat ondernemers er een hoofdrol spelen, mensen die zelfs als het hopeloos lijkt niet makkelijk opgeven.

De DNRT valt natuurlijk niet weg te denken uit de nationale autosport, dus maken we plannen om gewoon door te gaan. De praktijk zal uitwijzen hoe het uitpakt en hoe we ons moeten aanpassen. We krijgen natuurlijk veel vragen en hebben weinig antwoorden, maar standhouden doen we onvoorwaardelijk. Wat de mooie dingen betreft, laten we daarover eens goed nadenken. Qua hoger niveau lopen we ver achter bij vroeger, zeg maar tien jaar en langer geleden. Oké, het had in die vorm zijn tijd gehad en bij het eerste zuchtje van de geldcrisis viel het om. Redenen bestaan altijd wel. De tijden zijn ook veranderd, wat niet wil zeggen dat het niet meer kan, ook al zal het niet makkelijk blijken. De amateursport kwam ook van de grond en vertienvoudigde zelfs in lastige tijden, terwijl alle insiders zeker wisten dat het niet zou lukken. Echter, de coronacrisis zal daarmee niet te vergelijken zijn. Ooit, lang geleden, hebben we aangegeven alleen de amateursport te willen doen.

Tsja, het moet dan wel gebeuren: Paas- en Pinksterraces oude stijl, maar op een nieuwe manier. Laat duidelijk zijn dat ik daarin een bescheiden rol zal spelen en dat we nieuwe mensen moeten vinden die ervoor willen gaan. Ik heb goede plannen liggen, vind ik zelf. Wie ze wel ziet zitten, kan zijn borst alvast natmaken. Het moet gebeuren en kan niet wachten tot alle crises over zijn. Of gaan we met pensioen!


«   »