WEK

Na de afsluitende races van de nationale autosportseries, de DNRT, ACNN, DRDO en internationale kampioenschappen, komt er nog geen einde aan het autosportplezier. Immers organiseren Circuit Park Zandvoort en de Stichting DNRT in de wintermaanden het Winter Endurance Kampioenschap. Veel en plezierig racen, voor weinig geld. Het kampioenschap start traditioneel met de Zandvoort 500.

Waar coureurs in de jaren ’90 hun raceoverall nog voor een aantal maanden op mochten bergen, is het Winter Endurance Kampioenschap, met races in november, januari en maart, inmiddels een “must” geworden voor elke coureur die ook in de winter wil racen. Veel bekende namen uit zowel de nationale kampioenschappen, als de DNRT, ACNN, DRDO en internationale raceseries, grijpen het Winter Endurance Kampioenschap dan ook aan als een ideale voorbereiding op het nieuwe raceseizoen.

Kalender
Het Winter Endurance Kampioenschap kent een kalender die bestaat uit minimaal drie wedstrijden. Na de Zandvoort 500 (lengte 500 km), volgt de populaire Nieuwjaarsrace, die een lengte van vier uur heeft en deels in het donker wordt verreden. Het WEK sluit het winterseizoen af met de Final 4.

Strijd in vier divisies
Deelname aan de spectaculaire winterserie is mogelijk in vier divisies. Dankzij het speciale puntensysteem komen alle deelnemers, ongeacht hun divisie, in aanmerking voor de titel in het Winter Endurance Kampioenschap. Het is daarbij wel van belang dat in alle drie de wedstrijden, veel punten worden gescoord in de eigen divisie.

Divisie I
Divisie I is open voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud hoger dan 3200cc. Verschillende GT bolides uit zowel de GT3 als GT4 categorieën hebben bewezen zeer geschikte strijdwapens voor deze divisie te zijn, evenals Endurance Specials zoals de Renault Mégane Trophy en V8STAR. Ook de snelle Porsche 911 GT3 cupracers zijn geduchte tegenstanders. Divisie I staat daarnaast open voor sportscars en andere CN-bolides, waaronder de Saker Sportscar, Wolf GB08 en Radical SR3 en SR8.

Divisie II
Divisie II biedt deelnamemogelijkheden voor Toerwagens en GT’s met een cilinderinhoud tussen de 2500cc en 3200cc. In het verleden heeft de SEAT Léon Supercopa bewezen een snelle en betrouwbare auto voor deze divisie te zijn. Maar ook met auto’s als de Lotus Elise en de BMW M3 uit de DRDO M3 Cup kan worden gestreden om de zege. Daarnaast is een groot aantal auto’s uit de DNRT geschikt voor deelname, evenals auto’s uit de BMW Ooperon Cup van de ACNN. Tevens zullen de snelste diesel-aangedreven bolides in deze klasse worden ingedeeld.

Divisie III
In divisie III verschijnen alle auto’s met een cilinderinhoud tot 2500cc. De divisie is uitermate geschikt voor auto’s uit de diverse merkencups, zoals de Renault Clio Cup Benelux. Maar ook de populaire BMW Compact bolides uit de DNRT kunnen bijzonder goed uit de voeten in dit klassement. Divisie III is eveneens open voor alle diesel-aangedreven auto’s die gemodificeerd zijn en niet in Divisie I en II passen.

Divisie IV
Divisie IV is gereserveerd voor vrijwel alle standaard breedtesport raceauto's. De meest succesvolle auto’s in dit klassement zijn de SEAT Ibiza TDI en BMW E30-klasse uit de DNRT, maar ook auto's van het type Mazda MX-5 Cup, Porsche 944 Cup en Peugeot 206 GTI Cup zijn welkom. Benieuwd of jouw auto geschikt is voor Divisie IV, stuur een e-mail naar: menno@cpz.nl.

Foto's: Thomas Bakker
 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
Porsche 944 Turbo
Porsche 944 Turbo
Met Remola Rolkooi
en Kenteken bouwjaar 30-06-1986
Geen motor en bak
» lees verder