Vrije Sportscar klasse

Wat is de CCRC?
De Colin Chapman Racing Club is een onofficiele club race enthousiastelingen, die voor 2008 onderdeel vormen van een nieuwe Seven-gebaseerde revolutie bij de Nederlandse DNRT race series. Op zaterdag 5 april ging het seizoen van start en is de CCRC samen met de Caterham Academy en Westfield Racing Cup de racebaan op gegaan.
Gezelligheid, kamaraderie, competitie en veel actie vormen de kern van deze groep, ook wel binnen de DNRT de "vrije klasse" genoemd. Ook buiten het rijden om gebeurt er veel. Met een set nieuwe tenten (geschonken door klasse sponsor fotokaarten.nl) is er plek genoeg voor alle rijders en hun materiaal om droog te staan. Hier worden de pre- en post-race uitdagingen en verhalen uitgewisseld onder het genot van een drankje of een gezamenlijke barbeque. Ook hier wordt er (vaak samen!) druk aan de autos gewerkt om de benodigde voorbereidingen te treffen en enige problemen op te lossen.

Hoe verschilt het van de andere Seven-gebaseerd klassen?
Het voordeel van de CCRC in vergelijking met de andere "one-make" klassen is dat het niet leverancierafhankelijk is. Hierdoor hou je de kosten lager en introduceer je een extra element in het geheel: technische uitdaging. Het veld omvat verschillende merken autos (o.a. Caterham, RAW, MK Indy) samen met de volledig eigengebouwde auto's. Tevens is er een variatie aan motorkeuze te zien, op dit moment gedomineerd door motorfietsmotoren - uitermate geschikt voor het racen met hoge toeren (11,500 rpm!) -, sequentiele versnellingsbakken en licht gewicht. Uiteraard is er een goed reglement opgesteld om er voor te zorgen dat de auto's niet te veel uiteen lopen.

Wat zijn de kosten?
Racen kost geld, dat is al bekend...maar goed, we hebben het niet over Formule 1 kosten hier, niet DTM, niet Formule Ford of feitelijk welke autorensport klasse dan ook! Kern voor de CCRC is om de kosten beperkt te houden, het gaat uiteindelijk om liefhebbers die graag rijden maar niet per se overvolle rekeningen hebben!
Buiten de groter evenementen om kost het ongeveer 300 euro (inschrijven, benzine, vervoer, eten, enz.) per evenement en ongeveer 1.000 euro extra per jaar (daar moet je denken aan licentiekosten, banden, enz.). Voor een volle seizoen van 7 races kan je dus een rekening van ongeveer 3.000 euro verwachten...en dat is niet verkeerd te noemen!
Voor degene die nieuw zijn in het sport zal een licentie nodig zijn (of 1.000 euro voor een volle 3-daagse training cursus inclusief examen of alleen examen voor een paar honderd euro). Hiernaast een set beschermend kleding (rond 1.000 euro) er bij. Laten we ook een auto niet vergeten, maar dat heb je al, toch? Indien niet, de wereld gaat voor je open...en je portemonnee ook als je het wilt! Het kan zo gek als je het wilt - voor enkele duizenden kan je een 2e hands exemplaar of van een van de Nederlandse leveranciers kopen of bijv. uit de UK halen (voordeel hier is geen kenteken dus geen import-gedoe en geen BPM!). Zelf bouwen kan zelfs minder kosten en een nieuwe kant-en-klaar kopen een hoop meer...voor alle budgetten een optie, dus.
Wat nog niet genoemd is zijn onverwachte zaken - maar dat is een zaak waar onze beste vriend Murphy de hoofdrol speelt! Sommigen hoeven hun motorkap het hele weekend niet eens open te trekken, anderen hebben wat minder geluk. In ieder geval is er in 2008 tot nu toe geen ene geval van schade door contact in ons klasse geweest...want dat laten we niet toe. "Gentlemen's racing" zoals het heet gaat voor...en dat betekend respect voor andermans materiaal. Wel lekker met elkaar knokken, maar we zetten niet alles op het spel.

Hebben alle coureurs veel race ervaring?
Nee, sommigen heel weinig! De 2008 kampioen begon dit jaar als verse rookie en heeft coureurs met meer dan 20 jaar ervaring laten zien hoe het moet. Met een beetje kennis van hoe je een auto moet onderhouden, de wil om te leren en te luisteren naar advies ben je op het juiste pad...naast een passie voor racen uiteraard want soms kan het tegen vallen...allemaal onderdeel van het sport.

Hoe verschillen de autos van hun straat-legale varianten?
Niet veel, eigenlijk. Een paar van de huidige coureurs rijden zelfs straat-legale autos. Duidelijke toevoegingen zijn een rolkooi (met zij-impact bescherming), brandblusser en 6-punts veiligheidsgordels. Allemaal makkelijke aanpassingen gemaakt in de naam van veiligheid.

Op mechanisch gebied verschillen de autos nauwelijks van straat autos. Voor sommigen is een dry sump nodig vanwege de hoger bochtensnelheden, soms wordt er een sper differentieel gekozen. Over motorkeuze kan je eindeloos in discussie blijven. Motorfietsmotoren blijken het voorkeur te hebben maar autos met automotoren zijn ook als eerste over de eindstreep gekomen, een duidelijke voordeel is er dus niet.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
bus met tent
te koop bova Futura FHD 12 daf motor 280 pk bj 1989
met airco toilet 4 tv's uit gebreide geluid installatie luxe stoelen rond zit generator 220V satelliet .
grote voor tent 11x5 meter met kunststof vloer .
12500 euro ex btw
voor meer info of meer foto's
Erik 0651175630
Toon 0651326940

» lees verder