Zomers Zandvoort

Geplaatst op 12 juli 2019 | 17:35

Na de warmste zaterdag sinds de meteorologische waarneming, was de temperatuur op zondag 30 juni een stuk aangenamer.

Geen 32 graden, maar slechts 25 graden. Dat betekende ook een stuk koeler in de race-overall in de auto, hoewel je een temperatuur van 42 graden natuurlijk koel kunt noemen.
 
Tijdens de briefing werden de gebruikelijke zaken doorgenomen. Nadat er in Zolder wat verwarring was geweest over de al dan niet gescheiden start, stelde de wedstrijdleiding nu voor het gehele veld, wel per klasse opgesteld, in één keer weg te laten te gaan. Niet iedereen was direct even enthousiast, maar besloten werd het gewoon te proberen.
 
Zoals in het programma was vermeld, begon de dag gelijk met de tijdtraining, waardoor er een 3e race gereden kon worden. Dat is uiteindelijk toch waar we allemaal voor naar het circuit komen; een vrije training en een tijdtraining zijn prima, maar uiteindelijk komt toch iedereen, ook het publiek, voor het echte werk, het racen! 12 BMW Compact's stonden opgesteld. Marnix had nog teveel last van zijn sleutelbeen en ontbrak deze dag. De Compact van Gijs was nog niet hersteld van z’n klapper op Zolder. Andere namen die deze dag ontbraken, waren Wessel, Edwin W., Rene, Maroeska en Donny. Daarentegen was Nico Koetsveld weer aanwezig.
 
De tijdtraining leverde voor Wouter de snelste rondetijd op van 2:08:946, op een halve seconde gevolgd door Evert met kort daar weer achter Nick - slechts 0.312 langzamer. Toch bleek uit de sector-analyse dat niemand de perfecte ronde had gereden met z’n of haar 3 snelste sectoren in dezelfde ronde. Iedereen had dus nog sneller gekund ...
 
De Squadra Italia, de BMW Compact's en de Volvo 360’s – in die volgorde - stelden zich op voor de eerste race. 35 paar ogen waren gericht op de brug boven het rechte stuk, het startlicht; het 5 seconden bord; het rode licht; … en daar reed iedereen tegelijk weg. Het was een beetje trekken en duwen maar zonder al te grote gevolgen rondde het complete veld de Tarzanbocht. Er vormde zich groepjes op de baan en zo had iedere rijder wel iemand om mee te ‘knokken’. Voor Edwin M. eindigde de 1e race jammer genoeg met een kapotte motor en dat betekende voor hem het einde van de dag. Wouter leidde van start tot finish en had op de streep een voorsprong van ruim 7 seconden op Evert opgebouwd. Nico en Feico waren iets te enthousiast vertrokken. Dat werd aan het einde door de wedstrijdleiding gecorrigeerd met een straf zoals we die ook uit de Formule 1 kennen, namelijk een tijdstraf van 5 seconden.
 
De wedstrijdleiding had geen aantal ronden in het programma vermeld, alleen een rijtijd van 25 minuten. Zo kon de top 3 van de B19’s 13 ronden rijden en reden de anderen er 12.
 
Aangezien de start van race 1 goed gegaan was, was er voor race 2 geen reden voor verandering. 33 paar ogen loerden naar het startlicht en lieten de koppeling los bij het doven van het rode licht. Er was 1 recidivist. Ook nu weer was Feico te ongeduldig, wat hem aan de eindstreep 5 seconden bonus opleverde. Zo eindigde hij niet voor Nick op de 3e plaats, maar er net achter, op plaats 4. Hij liet wel in race 2 de snelste ronde in het BMW Compact veld noteren; 2:08:530. Een schrale troost!
 
In de 2e race was er in geen enkele klasse een uitvaller geweest, dus ook bij de start van de 3e race concentreerden zich 33 paar ogen op het startlicht ... Rood … Uit! En dit keer vertrok iedereen op het juiste moment. Niemand kende een ‘jump-start’, dus hoefde de wedstrijdleiding na afloop niet in te grijpen. En ook nu weer ging het goed. Alle 33 rijders kwamen heelhuids door de Tarzanbocht en zocht een maatje op om mee te strijden. Na 7 ronden moest Jeroen de strijd staken met technische problemen. Na 13 ronden werd Wouter voor de 3e keer die dag als eerste afgevlagd. Daarachter had Nick zich voor Evert genesteld en Feico, was op de 4e plaats blijven steken. Daarachter wist Nico nipt – 0:191 – voor Gerard te blijven. Jos en Ralph volgde op gepaste afstand, maar hadden wel Wick, Rob en Bart achter zich gelaten. Na de prijsuitreiking bij het podium toog iedereen moe maar voldaan huiswaarts.
 
Zo kwam er een einde aan alweer het 4e evenement van dit seizoen en dient het 5e evenement – 20 juli – zich al aan. Twee weken later, begin augustus, is het Super Race Weekend, in de volksmond afgekort als SRW.
 
In het BMW Compact Cup klassement gaat Wouter met 448 punten aan de leiding, gevolgd door Feico en Evert met elk 397 punten. Gerard is zeker niet kansloos voor het podium met 395 punten, terwijl ook Jeroen – 369 punten – nog zicht heeft op eeuwige roem en glorie. De komende races zal het kampioenschap vorm gaan krijgen.
 
Het is nog niet beslist.

#228
Rob
 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Bmw 528i touring 1999
Te koop,
BMW e39 528i touring met nivieau-regeling en airco die werken. Leder trekhaak schuifdak benzine, Ideale trekauto voor race trailer. Bijtellingsvriendelijk (1999)
prijs 950,- euro
Tel.0641236696
» lees verder