TEN BRINKE EN HART WINNEN ZANDVOORT 500

Geplaatst op 8 november 2008 | 19:00

De Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap, is gewonnen door Bernhard ten Brinke en David Hart.

Met hun Renault Mégane Trophy troefden zij de concurrentie af in de 500 kilometer tellende slijtageslag op Circuit Park Zandvoort. Het startveld telde maar liefst 47 equipes.



Nadat zij al als snelste equipe werden geklasseerd in de vrije training, waren ook Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel met hun BMW Compact GTR lange tijd lijstaanvoerder in de twintig minuten durende kwalificatie. De sessie werd gekenmerkt door een opdrogende baan, waardoor de definitieve eindklassering pas bij het vallen van de vlag opgemaakt kon worden. Na een spannende slotfase waren het Roeland Voerman en Duncan Huisman die met hun Porsche 997 GT3 Cup de pole position voor zich op eisten. Achter het duo eindigde de Porsche equipe van Dries van der Vossen, Mark Bannenberg en Paul van Splunteren.

Snelste in Divisie II, waarbij de cilinderinhoud van de auto’s tussen de 2000 en 3000cc zit, was Team Hekker met de Saker Sportscar. In divisie III, de klasse met auto’s tot 2000cc, werd de snelste ronde gereden door Lev Fridman en Michel Schaap met een BMW 320i E46. Henk Thuis en Pim van Riet klokten met de Honda Civic 2,2i-cTDi de snelste tijd in Divisie IV, beter bekend als de “Dieselklasse”.



Om 12.00 sprong het licht voor de 47 deelnemende teams op groen. De beginfase van de wedstrijd leek een ware sprintrace, waarbij de kop van het veld met diverse slipstreamgevechten voor het nodige spektakel zorgden. In de zesde ronde nam Bernhard Ten Brinke met zijn Renault Mégane Trophy de leiding over en realiseerde een stevige voorsprong van minimaal 3 seconden per ronde. Na een soepele pitstop wist Ten Brinke’s teamgenoot David Hart de voorsprong verder uit te bouwen.

De wedstrijd kende een rustig verloop, waarbij de race slechts eenmaal geneutraliseerd werd om de officials de mogelijkheid te geven om de gestrande auto’s langs het circuit op veilige wijze te bergen.

Met een voorsprong van een ronde ging de overwinning naar Ten Brinke en Hart voor de equipe Voerman / Huisman. Een fraaie derde plaats werd behaald door Wilko Becker en Hoevert Vos, eveneens met een Renault Mégane Trophy. Michael Bleekemolen, vorig seizoen nog winterkampioen, eindigde met de gemodificeerde Porsche GT3 van Sotrax Albert Motorsport op een dertiende plaats in Divisie I. Bleekemolen mikte met zijn teamgenoten op een hogere klassering, maar werd vroeg in de race getroffen door problemen met de aandrijfas.

Ondanks een kleine brand tijdens een van hun pitstops, wisten Floris-Jan en Jaap Hekker de zege te pakken in Divisie II. Tweede in de klasse werden Rob de Laat en Theo de Prenter met een BMW Compact Modified. De derde plaats in de klasse ging naar Leo en Sander Etman.

Het podium van Divisie III werd een compleet Renault Clio-podium, waarbij Simon Knap samen met Vincent van der Valk op de hoogste trede van het podium mocht plaats nemen. Marcel Duits eindigde samen met zijn vader Wim Duits op een tweede positie. Dunlop SportMaxx Clio Cup-coureurs Martin de Kleijn en Dennis de Borst kwamen als derde over de finish.

In de Dieselklasse ging de zege naar Alex van ’t Hoff en Francesco Pastorelli voor Rick Abresch en Kevin Veltman. De derde plaats op het podium werd ingenomen door het Honda Civic-duo Thuis en Van Riet.

Uitslag: 1. Ten Brinke/Hart, Renault Mégane Trophy, 117 ronden in 3uur48min.16,468sec. (147,12 km/uur); 2. Voerman/D. Huisman, Porsche 997 GT3 Cup op 1 ronde; 3. Becker/Vos, Renault Mégane Trophy op 2 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Ten Brinke/Hart; Divisie 2: F. Hekker/J. Hekker, Saker Sportscar, 110 ronden ; Divisie 3: Knap/Van der Valk, Renault Clio Sport, 106 ronden; Divisie 4: Van ’t Hoff/Pastorelli, BMW 120D, 102 ronden.



Volgende wedstrijd: zondag 7 december, 4 Stunden von Hockenheim (D). Gratis toegang.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
E30 plaatwerk + onderdelen.
Nog onderdelen nodig voor het nieuwe seizoen. Misschien heb ik het nog overcompleet. Geen motoren of sperren! » lees verder