Spectaculaire races op Circuit Zandvoort

Geplaatst op 26 juli 2019 | 09:30

Afgelopen zaterdag stonden de Hippe Dingen MaX5 Cup rijders alweer klaar.

De races in Spa francorchamps van het voorgaande weekend lagen nog vers in het geheugen, en ook het vele water op de paddock bracht de herinneringen aan Spa weer boven.
 
Waar het bij het opbouwen van de tentjes op de paddock nog droog was, reden de coureurs onder kletsnatte omstandigheden naar de grid voor de kwalificatie. Echter, wegens technische problemen op het circuit, werd de aanvang van de kwalificatie uitgesteld. Na 55 minuten vertraging werden de auto's de baan opgelaten. Door het vele water was de baan spekglad en al in de eerste ronde schoof Willem Derks bij de Tarzan bocht het grind in, wat een gele vlag situatie veroorzaakte aldaar. Nadat Derks het grind uitgesleept was door de marshalls, kon hij zijn weg vervolgen en begonnen de rijders aan hun eerste snelle ronden met nog 7 minuten te gaan in de sessie. Wegens technische problemen reed Rudy Schilders de pits in en moest hij de kwalificatie staken. Inmiddels viel er meer en meer regen, en de omstandigheden moeten voor de coureurs zeer moeilijk geweest zijn. Met nog 4 minuten te gaan volgde er een code 60, die echter niet al te lang duurde, zodat een aantal coureurs nog de mogelijkheid had om één ronde neer te zetten. De snelste tijd werd gereden door Frenk Vollebregt, die het vorige evenement in Spa francorchamps óók al zeer snel was in de regen. De tweede tijd werd gereden door Rudy Schilders, die daarna met motorpech de pits inreed. Schilders gaf echter niet op, en verliet direct het circuit om de race auto van Andras Kiraly (de kampioen van vorig jaar) te halen, zodat hij nog aan de races kon deelnemen. De derde tijd werd gereden door Bart Kramer. 
 
 
Bij aanvang van de eerste race was de baan nog nat, maar boven zee was er al een blauwe lucht zichtbaar. Rudy Schilders was helaas nog niet terug met de auto van Andras Kiraly. Ook Tim Martens kon wegens een lekke koppakking niet van start gaan. De start verliep voor iedereen zonder problemen en al snel ontstond er een kopgroep met Vollebregt aan kop, gevolgd door Kramer, Turcu en Fallakha. Op de vijfde plaats voerde aanvankelijk Sven-Olaf Homann de volgende groep aan, later werd hij voorbij gereden door Raf Lemmens. Er ontsonden diverse compacte groepen en halverwege de race nam Bart Kramer de leiding over van Frenk Vollebregt, die direct een hard en fair gevecht aanging met Kramer. Remy Fallakha verschalkte de derde plaats van Turcu en begon zich in het gevecht te mengen. De posities in de kopgroep bleven echter ongewijzigd, met Bart Kramer als winnaar, gevolgd door Frenk Vollebregt en Remy Fallakha. 
 
Race 2 ging onder zonnige omstandigheden en een droge baan van start. Schilders startte de race achteraan, in de auto van Kiraly. Kramer leidde het veld, op de voet gevolgd door Vollebregt en iets daarachter Fallakha, Lemmens, Turcu en Bultman. Na enige ronden had Schilders al de 7e plaats in handen, maar was er een zodanig groot gat ontstaan naar de kop, dat hij dat niet meer kom dichtrijden. Aan de kop zette intussen Vollebregt aanval na aanval in op Kramer en met een prachtige inhaalactie in de Hans Ernst bocht wist hij de eerste plaats uiteindelijk te verschalken. Fallakha en Turcu wisten de aansluiting te vinden en óók Fallakha deed een mooie inhaalactie op Kramer in de Hans Ernst bocht. Ditmaal wist Kramer echter de aanval van Fallakha te pareren en de tweede plaats te behouden en ging de overwinning naar Vollebregt, gevolgd door Kramer en Fallakha. 
 
 
Na een enorme stortbui met flinke windvlagen waarbij de teams hun tentjes tegen het blazen van de wind moesten vasthouden en er centimeters water op de paddock kwam te staan, werden de races van de andere klassen op dat moment stilgelegd en werd de laatste race van de Mazda's ingekort van 25 minuten naar 20 minuten. En ditmaal werd er onder zonnige omstandigheden, en op een opdrogende baan gestart.
Frenk Vollebregt nam de leiding op een zo goed als droge ideale lijn op de baan, met direct daarachter Remy Fallakha en Bart Kramer. Kramer pakte echter vrijwel direct de tweede plek van Fallakha weer terug en in dezelfde ronde nam hij óók de leiding. Rudy Schilders, als 7e gestart, werkte zich een weg naar voren en nam zelfs de derde plek van Fallakha over. Oók Turcu en Bultman reden voorbij aan Fallakha, die vervolgens op de huid gezeten werd door Randy Rekelhof.
 
 
Na een hevig gevecht aan de kop nam Vollebregt de leiding weer terug en intussen had Rudy Schilders de aansluiting gevonden bij het tweetal Vollebregt en Kramer, zodat dit zich tot een mooie finale leek te ontwikkelen. Kramer echter kreeg technische problemen en zakte terug in het veld.
In de laatste ronde deed Schilders een bijzonder fraaie inhaalactie op Vollebregt in de Hans Ernst bocht door hem bij het aanremmen buitenom in te halen. Met nog twee bochten te gaan verzekerde Schilders zich hiermee van de overwinning, gevolgd door Vollebregt en Bultman. Kramer "nursed the car home" en reed als 8e over de streep.
 
De winnaar van het dagklassement werd Frenk Vollebregt, tweede werd Remy Fallakha en derde Bart Kramer.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Peugeot 206 2.0 GTI voor Cup of Tuning
Hierbij biedt ik mijn 206 aan voor de 206 Cup of voor een tuning project.
Bouwjaar 2002
Apk tot Maart 2020
Geen Airco dus een goede basis voor de Cup.
» lees verder