Spanning volop terug in kampioenschap Conrad Mazda MaX5 Cup bij zowel rijders als teams

Geplaatst op 17 september 2018 | 20:57

• Tomas de Backer nieuwe leider in tussenstand bij de rijders • Racing for Zandvoort nog nipt leider in teamkampioenschap

Met nog twee evenementen te gaan is de spanning weer volop terug in beide kampioenschappen van de Conrad Mazda MaX5 Cup. Zonder één van de drie races te winnen wist de Belg Tomas de Backer de leiding in de tussenstand bij de rijders over te nemen van Andras Király. Door goede prestaties van Rudy Schilders wist hij zijn team IL Motorsport Racing 2 tot op drie punten te brengen van de leiders, Racing for Zandvoort.

In de kwalificatie liet regerend kampioen Király zien dat hij nog steeds tot de snelsten op de baan behoort en klokte met een tijd van 2:06.797 de pole voor de eerste van drie races. Op 0,338 seconde volgde Bart Kramer. De Duitser Sven-Olaf Homann reed z’n beste kwalificatie ooit, de derde plek, met naast hem op de grid Bart Wubben. Daarachter stonden Edwin van Gerven en de Belg Raf Lemmens.

De eerste race over 10 ronden gaf vanaf de start weer het vertrouwde beeld zoals dat bij de Conrad Mazda MaX5 Cup hoort: spannende gevechten met close racing, met respect voor elkaars auto en prestaties. Király wist de race redelijk onbedreigd te winnen door zijn leidende positie niet meer af te staan. Hoezeer Kramer achter hem ook z’n best deed, hij kwam er niet voorbij en reed tien ronden lang als tweede rond. Schilders verloor een plek bij de start maar vocht zich terug naar de derde plek achter Kramer door in de zesde ronde Van Gerven te passeren. De Backer had een slechte eerste ronde en kwam als negende door vanaf zijn vierde startplek. Ook hij liet zien dat hij goed kan racen en ging uiteindelijk als vierde over de finishlijn. Achter winnaar Király en nummer twee Kramer was het toch Van Gerven die als derde in de einduitslag kwam te staan. Schilders werd vijfde.

De tweede race leverde meer spektakel, al had dat niet zozeer met snel rijden te maken. Nadat Király goed van pole was vertrokken met achter zich Van Gerven, Kramer en De Backer ging het in de derde ronde mis tussen Niels Quist en Dick van Rij. De auto’s van beide rijders raakten elkaar op een ongelukkige manier, waardoor de auto van Van Rij in de pitmuur belandde en onherstelbaar beschadigd raakte. Van Rij kon ongedeerd uitstappen, Quist wist helemaal achteraan de race nog uit te rijden. Een ronde later tekende zich een klein drama af voor Király. Voor de tweede keer dit seizoen moest hij op pijnlijke wijze ervaren dat je heel goed kunt racen maar afhankelijk blijft van het materiaal. Doordat zijn differentieel de geest gaf moest hij de strijd staken en werd hij als 30e in de einduitslag gekwalificeerd. De Backer, Kramer en Van Gerven deden er hun voordeel mee en schoven in deze volgorde allemaal een plaatsje op. In de zes resterende ronden lukte het Van Gerven nog voorbij aan De Backer te komen en zo de winst voor zich op te strijken. In de laatste ronde ging Kramer ook nog aan De Backer voorbij, wat de einduitslag bepaalde. Achter de top drie eindigden Wubben, Lemmens en Schilders.

De derde race was voor Király, gestart vanaf de 30e plek, een inhaalrace. Na 10 ronden was hij in de einduitslag op de negende plek terug te vinden. Deze race was het Van Gerven die z’n koppositie niet meer afstond. De hele race reed hij aan de leiding, eerst gevolgd door De Backer en in de laatste twee ronden door Kramer. In de laatste ronde lukte het ook Wubben nog om De Backer te passeren, waardoor de Belg vierde werd, maar wel over drie races gerekend voor het kampioenschap 29 punten meer pakte dan Király, waarmee hij de nieuwe leider werd in de tussenstand.

De snelste ronde gerekend over drie races kwam op naam van Andras Király met een tijd van 2:07.728 in de zesde ronde van de laatste race.

De Backer is de nieuwe leider in de tussenstand van het kampioenschap (zonder aftrek van de slechtste resultaten) met 1029 punten. Király is nu tweede met 1007. Dan volgen Kramer, Kreijne en Lemmens met respectievelijk 997, 991 en 928 punten.

In het teamkampioenschap neemt de spanning nog steeds toe. Het leidende Racing for Zandvoort heeft nu 237 punten, op de voet gevolgd door IL Motorsport Racing 2 met 234 punten. Dan volgen Van der Heijden Autosport met 190 en Lefremi Racing met 167 punten.

De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit:

  • Weekend 6 & 7 oktober Zandvoort Finaleraces + GT4
  • Zaterdag 13 oktober Zandvoort DNRT Finale

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Pirelli banden
2 PIRELLI Cinturau banden 225/45/R17 te koop.
Tegen elk redelijk ( laag ) bod
» lees verder