Raceverslag 11 juni 2016 Circuit Park Zandvoort - Ard Keff

Geplaatst op 23 juni 2016 | 21:59

Het was een dag met wisselende weersomstandigheden.

Er hadden zich 39 deelnemers ingeschreven voor in de ochtend een vrije training en een kwalificatie en in de middag twee races van 12 ronden.

Vrije Training
Tijdens de vrije training was de baan nat en het regende nog steeds licht. Voor mij was het de eerste keer met de nieuwe banden met mijn auto in de regen. Dus gebruikte ik de training om gevoel met de banden te krijgen zowel qua grip als met remmen voor de bochten. Het ging best redelijk en reed een vierde tijd.

Kwalificatie
Voor de kwalificatie was het lastig om de juiste afstelling en de bandenspanning te bepalen, het was inmiddels droog geworden maar de baan was nog nat. Maar op Zandvoort droogt de baan redelijk snel op als er 39 auto’s over heen racen. In het begin een tijd neergezet en na een paar ronden binnen gekomen om de bandenspanning en afstelling aan te passen omdat er al een aardig droog spoor op de racelijn ontstond.

Snel de baan weer op en gelukkig kwam ik niet in verkeer te zitten en kon meteen een goed tempo pakken. Mijn tijden waren goed en hoorde achteraf dat ik regelmatig bovenaan stond. De baan droogde steeds verder op dus tot aan de finish zouden de tijden blijven veranderen. In mijn laatste ronde maakte ik twee kleine foutjes omdat ik te graag wilde, maar mijn snelste rondetijd was toch goed voor de 2de tijd waar ik tevreden mee was. Ralph Disveld stond op pole en Jessie Hemink , Joshua Kreuger en Peter Kreuger stonden achter mij.

Race 1
De baan was inmiddels helemaal droog maar de dreiging van lichte regen was er nog wel. We besloten om op een complete droogweer afstelling weg te gaan. Mijn start was super en kon direct de leiding in de race pakken. Ik kon een klein gaatje slaan, maar merkte dat Ralph op de rechte stukken steeds weer dichterbij kwam en in de bochten kon ik dan weer wat uitlopen. In de derde ronde kregen we een code 60 (dan moet iedereen 60km rijden, wat ervoor zorgt dat de onderlinge verschillen hetzelfde blijven), omdat er een ongeluk met meerdere auto’s in het Scheivlak was gebeurd. Doordat wij niet harder dan 60 mogen rijden kunnen de marshals veilig de gestrande auto’s weghalen en de baan schoonmaken. Mijn kilometerteller deed het alleen niet dus het was best lastig om de juiste snelheid aan te houden. Tijdens de code 60 begon het weer langzaam te regenen en werd de baan weer gladder. Hier was ik niet blij mee vanwege mijn afstelling van de auto.

Na 3,5 ronde code 60 werd de race weer vrijgegeven door de groene vlag. Ik kwam redelijk weg maar het punt was voor mij niet optimaal waar de race weer begon. Ralph kwam meteen weer iets dichterbij. Het rechte eind opkomen reed Ralph mij voorbij alsof  ik stil stond, mijn exit de bochten ervoor was goed dus was verrast door de snelheid die hij had. Ik merkte dat mijn grip niet goed was en had meteen Peter, Jessie en Joshua in mijn nek. Ik kon ze door goed te verdedigen achter mij houden , totdat er in de Renault bocht een gele vlag werd gezwaaid. Peter deed nog een ultieme inhaalactie bij mij en passeerde mij op de hoogte van de baanpost waar de gele vlag werd gezwaaid en verloor zo mijn tweede plek. De volgende ronde haalde Jessie mij keurig in toen ik door te weinig grip het gat niet kon dichten. Verder wist ik in de sandwich Joshua achter mij te houden. De race werd 1,5 ronde eerder beëindigd doordat er een deelnemer in de Renault bocht op zijn dak in de grindbak terecht was gekomen. Rijder was ok!

Hierdoor eindigde ik de race als vierde. Na de race werd Peter voor zijn actie/rijgedrag bij de gele vlag situatie 20sec teruggezet waardoor ik als 3de finishte.

  
Met Estelle, een grote fan, op de foto :-)

Race 2
Inmiddels was het zonnetje gaan schijnen en was de baan helemaal opgedroogd. Tim Tuning had de bandenspanning en de afstelling aangepast omdat ik niet helemaal tevreden was met de grip in de eerste race toen het nog droog was.

Mijn start was weer super en kon direct bij Jessie aansluiten die aan de binnenkant bij Ralph in de Tarzanbocht zat. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht wist Ralph toch genoeg snelheid mee te nemen om Jessie voor te blijven richting de Gerlachbocht. Ik sloot bij Jessie aan en zette hem meteen vol onder druk en kon hem meteen bij het uitkomen van het Scheivlak binnendoor inhalen en zo de tweede plek pakken. Ik sloot aan bij Ralph en probeerde hem onder druk te zetten, maar op de rechte stukken reed hij steeds iets weg bij mij waardoor ik geen aanval kon plaatsen. Ronde na ronde verloor ik een paar tienden en kon niet dichterbij komen wat ik ook probeerde. Ralph remde op bepaalde punten redelijk vroeg maar ik kwam maar niet dichterbij, zijn auto heeft zo te zien meer vermogen dan mijn auto. Voor mij zelf reed ik een goede solide race met bijna geen fouten. Ik reed ook ver weg bij Joshua en Jessie. Ik finishte de race als 2de waarmee ik tevreden was want mijn race was goed, Ralph reed goed en zijn auto was gewoon te snel ten opzichte van mijn auto.

In het dagklassement waarbij de resultaten van beide wedstrijden opgeteld worden ben ik ook als 2de geëindigd.

Het volgende race evenement is in het weekend van 5/6/7 Augustus tijdens het Super Race Weekend op het Circuit Park Zandvoort. 


Richting de Gerlachbocht

Racegroetjes Ard   

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Te koop BMW E36 Coupe 2800
Te koop rallycross BMW E36 Coupe 2800cc heeft rolkooi en kuipstoel met gordels ophangen bilstein van voor en achter auto is snel en mooie gebouwd voor meer informatie mag bellen op dit nr 0032499/457996 alleen bellen geen smsjes of mail » lees verder