Racebanden en Remblokken in 2014

Geplaatst op 11 januari 2014 | 22:25

De kosten van het racen spelen meer dan ooit een belangrijke rol.

Geen wonder in deze tijd en voorlopig gaat dat nog niet weg. De banden behoren tot de hoogste post bij het racen en daar komen inmiddels alternatieven voor. Niet dat wij ongelukkig waren met de Toyo’s, in tegendeel. Ooit hebben we met Toyo een kostenreductie gerealiseerd. Eeen steengoede band met een goede prijs en een lange levensduur. Maar de Toyo’s zijn met kleine stapjes duurder geworden. Geen wonder, de produktie kosten in Japan zijn door de jaren heen ook fors gestegen.

De fa Interstate heeft een nieuwe band ontwikkeld die ook in het Verre Oosten wordt geproduceerd. De band is uitgebreid getest met wagens en deelnemers van DNRT en voldoet goed. Weliswaar is de band iets minder snel dan de Toyo, maar hij gaat wel langer mee en de prijs is ongeveer de helft. Bij de VW klasse schatten wij in dat het bandenbudget bij gelijk gebruik van € 9.000.- per seizoen zal teruglopen naar rond de € 3.000.- voorwaar een grote stap in de hoogste kostenpost.

In principe gaan alle auto’s in de Endurance op de Nieuwe Interstate banden rijden. VW-Golfs, Seat Geel, Toyota GT86, Nieuwe Seat Ibiza TDI 1600 en 2000. En ook de nieuwe Vrije Klassen in de Endurance gaan op Interstate banden rijden.

Dat geldt ook voor de E30 en natuurlijk komen de banden ook beschikbaar in de andere sprintklassen. Mogelijk dat die tzt ook worden voorgeschreven, maar daarvoor moeten er eerst meer maten beschikbaar komen.

Westfield’s en Mazda’s blijven voorlopig op Toyo rijden.

Wat de remblokken betreft wordt er vooral gereden met Hawk. Een eenheidsblok, speciaal voor de betreffende auto’s/klassen geproduceerd. De blokken komen in een speciale kleur zodat de gelijkheid van de competitie groter wordt, terwijl de kosten zeer gunstig zijn. O.a. gaan de Endurance klassen hiermee rijden. Juist daar was een nieuwe ontwikkeling aan het groeien. Blokken van € 1000.- per set die ook wel een voordeel gaven. Maar die zijn niet voor iedereen weggelegd en een eenheidsblok ligt dan voor de hand. Ook de E30 gaat op de nieuwe Hawk rijden. Geen probleem want het is een speciale HT10 compound die reeds door bijna iedereen wordt gebruikt, maar nu in een licht verbeterde uitvoering.

Binnenkort komen wij met meer gegevens, maar we willen voorkomen dat mensen reeds banden en blokken voor het hele seizoen gaan aanschaffen. Vandaar deze melding.

We denken dat we daarmee weer een stap vooruit zetten.

DNRT

 

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
2020 betaalbaar racen in de leukste cup van Nederland?
Nog 1 auto beschikbaar voor seizoen 2020 bij de teamkampioen van 2019!

Van der Heijden Autosport bied een volledig Arive & Drive aan voor de DNRT Mazda MaX5 Cup.

Als jij zorgt voor je racelicentie, uitrusting en een goed humeur dan regelen wij de rest!

Wat bieden wij aan?

- Een competitieve Mazda MX5 inclusief banden, remmen brandstof en inschrijving
- Een vaste monteur per auto
- Persoonlijke begeleiding door een ervaren en gezellig team
- Data en videoanalyse tijdens en na de racedag
- Catering
- Transport van en naar het circuit

Je eigen auto via ons inzetten of heb je ande...
» lees verder