Prachtige en eerlijke strijd in Conrad Mazda MaX5 Cup op Circuit Assen

Geplaatst op 23 mei 2018 | 12:14

Király en De Backer scoren hattricks met respectievelijk drie keer de eerste en tweede plaats.

De drie races die gisteren werden gereden op het zonovergoten TT Circuit van Assen waren alle drie een prooi voor regerend kampioen Andras Király. Zijn hattrick betekende echter niet de enige: de Belg Tomas de Backer volgde hem in de drie meer dan spannende races op de voet en scoorde drie keer de tweede plaats. In het teamkampioenschap deed oud-kampioen Youri Verswijveren goede zaken door drie keer in de top vijf te finishen.

Bart Wubben was er de voorgaande week op het circuit van Zolder niet bij, maar liet met zijn in het oranje overgespoten auto meteen van zich horen door in 2:06.081 de pole te pakken in de kwalificatie. De Backer eindigde schuin achter hem op 0,409 seconden, gevolgd door Verswijveren, die dit jaar een auto deelt met Guido d’Hont. Vierde was de leider in de tussenstand van het kampioenschap, Király, met daarachter Toine Kreijne en Bart Kramer.

De Backer had de beste start toen het rode licht uitging bij race 1 over 10 ronden. Hij wist Wubben voor te blijven bij het ingaan van de eerste bocht. Ook Király en Verswijveren lukten het in de eerste ronde al om voorbij Wubben te komen, die vervolgens in een mooi duel terecht kwam met de vanaf de 6e plek gestarte Kramer. Temagenoot van Király, Rudy Schilders, moest na vier ronden al uitvallen met een defecte koppeling, na van P7 te zijn gestart. Achter Wubben, Kramer en Kreijne ontstond in de loop van de race een groep van vijf auto’s, die rondenlang heel dicht bij elkaar om elke positie streden: Edwin van Gerven, Michael van der Heijden, Frenk Vollebregt, Niels Quist en de Duitser Artur Turcu. Aan kop werd er hard gevochten om de eerste plek tussen Király en De Backer. In ronde 7 wist De Backer voor het eerst echt de leiding te nemen, maar een ronde later was het toch weer Király die als eerste doorkwam op start-finish. Toen het zwart-wit geblokt viel bleek het onderlinge verschil tussen de twee kemphanen slechts 0,098 seconde te zijn in het voordeel van Király. Derde werd Verswijveren, die rondenlang hoopte de lachende derde te zijn, maar zijn wens niet beloond zag doordat de twee voorliggers elkaar heel lieten. Na afloop bleek echter dat Verswijveren de track limits had overschreden, waardoor de wedstrijdleiding hem met 10 strafseconden terugzette naar de 5e plek. Daardoor werd Wubben derde in de einduitslag en Kramer vierde.

Ook bij de start van de tweede race was De Backer de snelste vanaf de eerste startrij. Het lukte hem om Király en de rest van het veld van opnieuw 36 auto’s voor te blijven, dat dicht opeen gepakt de eerste paar bochten heelhuids wist door te komen. Het team van Schilders had het voor elkaar gekregen om in de tussenliggende tijd de koppelingsplaat van zijn auto te vervangen, waardoor hij ook de tweede race van start kon, weliswaar vanaf P33. Na twee ronden reed de routinier al op P18, totdat zijn koppeling opnieuw de geest gaf en hij na vier ronden andermaal moest uitvallen. Gedurende de race ontsponnen zich op meerdere plekken in het veld prachtige en eerlijke gevechten om elke plaats, waarmee het visitekaartje van deze cup weer eens op een bijzonder duidelijke wijze werd afgegeven. Wubben had een slechte start en eerste ronde, verloor een drietal plaatsen maar vocht zich ronde voor ronde terug naar de derde plek in de race, achter de Backer en de leidende Király. Bij het ingaan van de zesde ronde reed de kopgroep van vijf auto’s binnen een seconde van elkaar over start-finish, een duidelijke indicatie van de spanning in de race. In de daaropvolgende ronde lukt het De Backer om op het rechte eind zijn auto naast die van Király te zetten en hem daar te laten staan tot bij het uitkomen van Strubben. Een ronde later was het toch weer Király die de leiding had en die vervolgens ook niet meer afstond, tot bij de finishvlag, met een minimale voorsprong van 0,142 seconden. Wubben werd achter De Backer knap derde op 1,8 seconde van de winnaar. In de laatste ronde lukte het Verswijveren nog om voorbij Kramer te komen, waardoor hij P4 kon aantekenen. Kreijne werd zesde. De Belg Steve de Volder kende een wel heel ongelukkige racedag. Na een reis van zo’n 400 km vanuit zijn thuisland werd hij in de eerste bocht van de eerste race van de baan getikt en ging er in de tweede ronde van de tweede race een wiellager van zijn MaX5 kapot, dat niet meer op korte termijn te vervangen was.

De derde race kende met het uitvallen van Schilders en De Volder twee deelnemers minder en gaf verder hetzelfde beeld te zien als de andere twee. Ook hier was De Backer de beste starter en troefde hij Király af bij het ingaan van de eerste bocht. En ook in deze race was er een moment dat een groep van maar liefst zeven auto’s binnen een seconde van elkaar reed. Na een viertal ronden lukte het Király, inmiddels in leidende positie, om iets weg te lopen van De Backer. Achter deze twee rijders was er een fel gevecht om de derde plaats, waarbij Kramer en Verswijveren de voor hen rijdende Kreijne en Wubben wisten te passeren. In de zesde ronde loopt ook De Backer wat weg van zijn achtervolgers, maar is het gat met Kiraly inmiddels te groot om echt een vuist te kunnen maken voor die eerste plaats. Bij het ingaan van de achtste ronde vloog een groep van zo’n zeven auto’s op volle snelheid vier dik richting de Haarbocht. Dit bleek uiteraard iets teveel van het goede, waardoor Remy Fallakha over het gras moest, de controle over z’n auto verloor en moest uitvallen. Kiraly reed onbedreigd naar de winst en schreef een hattrick op zijn naam. De Backer mocht een andere hattrick noteren: drie keer de tweede plaats. Verswijveren werd derde, Kramer vierde.

De snelste ronde gerekend over alle drie races kwam op naam van Bart Kramer met een tijd van 2:06.986 in de derde ronde van de tweede race.

In de tussenstand van het kampioenschap vergrootte Király zijn voorsprong van 11 naar 18 punten. Hij heeft er nu 417. Nieuwe tweede is De Backer met 399 punten. Kreijne is nu derde met 391. Dan volgen Kramer, Van Gerven en Turcu met respectievelijk 380, 375 en 369 punten.

Door de materiaalpech van Schilders zakte het team van IL Motorsport in het teamkampioenschap naar de tweede plaats met 75 punten. Racing for Zandvoort neemt dankzij de goede prestaties van Verswijveren de leiding nu over met 99 punten.

De negen evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op vier verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Spa/Francorchamps en Zolder aangedaan. Het resterende programma voor seizoen 2018 ziet er als volgt uit:

Zondag 24 juni - Zandvoort -  DNRT
Vrijdag & zaterdag 6 & 7 juli - Spa/Francorchamps (B) - Kronos Events
Zondag 5 augustus - Zandvoort - DNRT SRW
Zondag 16 september - Zandvoort - DNRT
Weekend 6 & 7 oktober - Zandvoort - Finaleraces + GT4
Vrijdag of zaterdag 12 of 13 oktober  Spa/Francorchamps (B) - DNRT Finale

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
Peugeot 206 Cup bij MF Racing BELACHELIJK BETAALBAAR!
Nog 2 auto's vrij binnen ons team voor Arrive and Drive. MF Racing is het grootste team binnen de 206 GTI Cup. De auto's zijn voorzien van een mooie strak gespoten blauwe kleur en staan er gewoon punt gaaf bij wat het ook weer aantrekkelijk kan maken voor eventuele sponsoren. Want ook dat mag u zelf invullen en uw eigen reclame op onze auto's plakken. Tevens hebben we ook nog plaats voor mensen met een eigen auto die graag ondersteuning op het circuit willen.

Wij hanteren scherpe prijzen!!

Informeer naar de mogelijkheden!

0636120909 of info@mfracing.n
» lees verder