Paasraces: Toch nog top-10 na tijdstraf voor Timo WH

Geplaatst op 29 maart 2016 | 15:46

Afgelopen weekend, zaterdag 26 maart was de ‘ kick-off’ van raceseizoen 2016.

Tijdens de Paasraces mocht de MaX5 cup zijn opwachting maken. Dit jaar geen twee, maar drie races per evenement. Actie gegarandeerd!

Leuk was natuurlijk de presentatie van de nieuwe livery voor dit jaar. Deze is dankzij Start ’84 Autosportmagazine in samenwerking met Wrapsolutions tot stand gekomen. Erg geslaagd en zeer opvallend in het enorme (50!) startveld.

Het vele trainen bij Driving Fun en hun Masterclass heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Tijdens de drukke kwalificatie was het slechts één vrije ronde waar het moest gebeuren. Helaas zonder slipstream, maar toch een 11de plek om de eerste race mee te beginnen. We zitten er op eigen kracht bij!


Ter plekke worden de laatste voorbereidingen getroffen.


Het veld van de Mazda cup is inmens! Het grootste startveld in de Nationale autosport.

De eerste race kende een bliksemstart! Een van de beste die ik ooit gemaakt heb. Twee man te pakken, maar Niels van JEN Racing, wist aan te haken wat resulteerde in een redelijk vel gevecht waarbij de een groot deel van de race druk met positiewissels waren, met verdedigen en natuurlijk aanvallen. Door het vechten misten we helaas wel de aansluiting met de kop, maar een 10e plek was zeker gezien het geweldige gevecht een prima resultaat. Heerlijke start van 2016.


In de kwalificaties was het dringen, en zoeken naar een sleepje bijvoorbeeld de hier zichtbare kampioen van vorig jaar. 

De tweede race betekende dat een mooi uitgangspunt om verder naar voren te komen. En een behoorlijke tijd wist ik aan te haken en te vechten met bekende namen die regelmatig voorin te vinden zijn. Feitelijk was dat voor het eerst, maar dat ging prima! Toch kreeg ik wederom last van het bekende euvel; te weinig tractie en grip vanaf mid-corner. Het hoogtepunt was eventjes kort op een 7e plek gelegen te hebben, met direct daaropvolgend een dieptepunt, namelijk mijn eerste tijdstraf ooit. Tijdens een inhaalactie op mij zou ik iets te weinig ruimte gegeven hebben aan de aanvaller. De spiegels raakte elkaar en heel eventjes kwam hij net naast het asfalt met twee wieltjes, maar we hebben erger gezien. 20 seconden straf was dan ook wel wat stevig. Dat betekende geen finish als 9e, maar een terugval naar de 16e plek.


Gevecht van de dag was er met achtervolger op de foto, Niels van JEN Racing. Helaas miste ik bij de finish 0,2 seconde op hem... 


Wat een veld! Gaaf om voorin te zitten.

Dat betekend een inhaalrace als sluitend feestnummer, waarbij het toch een lastig verhaal wordt wederom de top-10 te bereiken. Op het laatste moment nog hebben we samen met allereerst de hulp van Bart Wubben, Carlo Izelaar en Erik Sliphorst een setupverandering bedacht, waarna de complete familie Schilders met Theo de auto rondom in no-time een centimeter omhoogzette vanwege het gripprobleem. Allemaal toprijders die zomaar komen helpen. Zo gaat dat ook in deze cup! Ik sloot aan bij de groep tot de 10e plek en wist er een-voor-een aan voorbij te komen. Allemaal met mooie gevechten. Veel slipstream, bluffen door te doen alsof je een aanval in zet en op het juiste moment jezelf te positioneren voor een inhaalactie. Dat ging uitstekend! Toch eenmaal de top-10 bereikt te hebben, zelfs een 9e plek was er wederom het Timo-treintje nadat ik de andere rijders achter me had gelaten. De kop was natuurlijk al weg, maar de laatste paar rondjes kon ik zonder al te veel spanning mijn positie verdedigen.


De auto trok met zijn nieuwe livery een hoop bekijks.

Uiteindelijk betekende dat een 10e plaats in het eindklassement voor de eerste racedag van 2016 uit 50 deelnemers. Een heerlijk begin volop actie en een uitstekend presterende auto. Voor het tractieprobleem hebben we al wat ideeën welke we voor Zolder opgelost verwachten te hebben. Hopende op een vervolg van de stijgende lijn ten opzichte van vorig jaar.

Een leuke bijkomstigheid was de aanwezigheid van enorm veel familie en de hulp van Theo Cuperus die er de rest van het jaar ook bij zal zijn. Ik verwacht in enkele weken al weer een training af te werken bij Driving Fun, zodat we de snelheid nog meer weten op te voeren en aan kunnen haken bij de top. Enorm veel zin in!

Foto's: Thomas Bakker en Alwin Bakker

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
6 versnbak VW golf gti.
Nieuw gekochte 6 versn bak met een nieuw Grippler sper erin.
Ivm overgaan naar Dsg bak.
Zie label voor bak code.
Fakturen zijn erbij.
» lees verder