Over zes weken is het weer zover, de seizoensopener of te wel De Paasraces.

Geplaatst op 18 februari 2018 | 11:18

Vooruitlopend op dit evenement alvast een aantal belangrijke zaken,

Helaas zijn de reglementen en het registratieformulier nog niet verzendklaar, maar deze komen zo snel mogelijk.

In alle klassenreglementen komt een artikel te staan over het verbod op zogenaamde ‘waterless’ koelmiddelen als koelvloeistof :.  

Hier alvast de belangrijkste strekking van dit artikel:

Verbod op gebruik van ‘waterless’ koelvloeistoffen’ 

Reden verbod:
Het gebruik van deze koelvloeistof is afgelopen jaar toegenomen met complicaties voor de wedstrijdleiding, DNRT-organisatie en het betreffende circuit; en uiteindelijk zijn de rijders indirect de dupe.

Indien er een ongeval of lekkage optreedt tijdens het evenement met dergelijke koelvloeistof is het wegdek moeilijk(er) te behandelen, kost behandelen meer tijd en blijft ook na behandeling langere tijd glad wat voor onveilige(re) situaties zorgt of kan zorgen. 

Samengevat: veiligheid en onnodig verliezen van racetijd/rijtijd.  

Technisch argument om waterless koelmedium te gebruiken:

Is er niet… 

De  autofabrikanten gebruiken deze koelmiddelen niet. Reguliere koelvloeistoffen hebben een significant beter koelende werking als deze “speciale” koelmiddelen. Simpele uitleg is dat water het best koelende medium is. Warmteoverdracht naar water is beter als naar een glycol, aanvullend is de dichtheid ook hoger wat de verpompbaarheid reduceert. Het gebruik van deze waterless koelvloeistoffen zal de motortemperatuur onnodig verhogen, wat vaak zal resulteren in minder motorvermogen. 

Vragen
Indien er nog vragen zijn, neem voorafgaand aan het evenement contact op het DNRT. Let op: indien tijdens een evenement geconstateerd wordt dat een deelnemer/team deze vloeistoffen weldegelijk gebruikt zal de wedstrijdleiding bepalen wat met betreffende deelnemer/team zal gebeuren. 

Met mogelijk uitsluiting tot deelname aan het evenement als gevolg.

In de klassenreglementen van de eenheidsklassen komt een straffenmatrix te staan voor wat betreft het gewicht en de wagenhoogte van de auto.

Namens de TC vragen wij om de brandblusser met 2 stalen beugels te monteren met de sticker waarop de keuringsdatum staat vermeld naar boven gericht.

 Zodra er verdere informatie beschikbaar is, horen jullie van ons.

Wij gaan ervan uit dat we een veilig en prettig seizoen tegemoet gaan.

Groeten,
Stichting DNRT

 

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Ron van Eeuwen zoekt stoeltje 2x10
Zandvoort-Commentator (soms DNRT) wil graag zijn "ervaringsdeskundigheid" in stand houden en zoekt een stoeltje voor de 2x10 uursrace. Veel Endurance races gereden wo. 6x 24uurs. Vooral snel in de regen. Wie helpt me aan een zitje? Bel Ron van Eeuwen: 06-20211411
» lees verder