Mike gaat op Wintersport!

Geplaatst op 3 november 2013 | 20:41

Na het DNRT Super Race Weekend is Mike Smit, de coureur die nooit op de rem trapt...

... gevraagd om deel uit te maken van het Internationale Mission Possible Racing team.Met het project "Mission Possible Racing does Dubai!" wil het team voor eens en altijd een eind maken aan de gedachte dat de wereld stopt zodra je in een rolstoel terechtkomt!

Nooit eerder is een raceteam, bestaande uit vijf rolstoelgebonden coureurs, aan de start van een 24-uursrace verschenen! Onze deelname aan de 24 uurs race in Dubai is een Wereld Première en absoluut uniek in de geschiedenis van de autosport!

Het Mission Possible Racing team, heeft van 12 tot 14 oktober de door KPM RACING gebouwde Golf 5 TDI getest op het legendarische Grand Prix -circuit van Spa-Francorchamps!

In typisch Ardens weer hebben teamcaptains Gustav Engljähringer (Oostenrijk) en Rainer Küschall (Zwitserland) de eerste shakedown op zaterdag voltooid. Ondanks het natte, koude weer, waren de twee erg blij en benieuwd naar de indrukken van de andere coureurs. Op zaterdagmiddag begonnen Mike Smit (Nederland), Marc Dilger (Duitsland) en Marek Wiesnievski (Polen) met het vinden van de juiste zitpositie en het instellen van de aanpassingen in de auto. Na het rijden van korte stints en het oefenen van bestuurder wissels op zondag, volgde op maandag de eerste lange runs.

Zoals Mike het heeft beleefd:
Afgelopen zaterdag vertrok ik iets voor 11 uur richting Verviers. Om 2 uur s'middags reed ik het parkeerterrein van het hotel op en met wat hulp van wat later de hotelmanager bleek, zat ik om kwart over 2 achter een bak koffie te SMSen om uit te zoeken waar Rainer en Gustav waren.

De mannen waren al op het rennerskwartier en verwachten mij daar om 3 uur. Dus na de koffie weer in de Civic geklommen en klokslag 3 uur was ik in Box 30 van het Circuit de Spa-Francorchamps. Ik was hier 35 jaar niet meer geweest en ik kan je melden: het is een heel andere wereld als Zandvoort!

Oorspronkelijk zouden we zondag pas gaan rijden maar het KPM Racingteam en de heren Küschall en Engljähringer waren op tijd en hadden allebei al gereden! Ongeveer gelijk met mij was Marc Dilger samen met z'n vader Hubert aangekomen. Het wachten was nu op Marek Wiesnievski; de kandidaat uit Polen. Gilles Duqueine uit Frankrijk zou dinsdags pas komen. Wat bleek echter Marek; en zijn vriendin Martha stonden in Silverstone! Geen goed teken dus.

Na met iedereen kennis gemaakt te hebben werd er besloten dat ik zaterdagmiddag de laatste sessie zou rijden! Gelukkig had ik mijn helm in de auto laten staan maar ik had natuurlijk geen racepak aan en ook m'n handschoenen lagen op de hotelkamer.

Na wat korte uitleg ben ik aan het eind van de middag voor het eerst in de Golf geklommen en samen met Kevin Poole, onze Engelse Bas Koeten, een stukje op het binnenterrein gaan rijden. Door de turbo en de automaat is de gasreactie wat onvoorspelbaar en ook de remmen zijn extreem krachtig en dus lastig te doseren. De wegligging is prima en het apparaat heeft veel power. Niet gehinderd door baankennis sloot ik aan in de rij om voor de eerste keer in mijn leven op koude slicks door Eau Rouge te knallen.

Gelukkig rijd ik de laatste tijd met de Clio ook op slicks en wist ik wat ik kon verwachten. Na een paar rondjes begon ik de baan te begrijpen en ging het tempo omhoog. De baan is een stuk langer als Zandvoort maar het aantal bochten verschilt niet zoveel. De baan is wel een stuk sneller maar met een mijlenteller in het dashboard heb je daar niet veel last van ;)

Ik moest één keer de pits in omdat de auto in noodloop ging: de Golf houd er niet van als je gas en rem tegelijk bedient. Daarna had ik geen problemen meer en kon ik lekker doorknallen. Met een voldaan gevoel en vol vertrouwen in de auto klom ik er weer uit en nadat iedereen weer in het hotel was hebben we gezellig wat gegeten en daarna heb ik op de kamer al wat foto's op facebook gezet.

Op zondag was er een circuitdag voor straatauto's dus onze Golf werd op straatbanden gezet en werden er een paar Engelse kentekenplaten op geplakt. Op slicks had het toch niks geworden want het was koud en nat. Marc had zaterdag niet gereden dus hij mocht de eerste sessie van 25 min rijden. Inmiddels was Marek ook aangekomen uit Engeland en in de veronderstelling dat hij na Marc zou gaan rijden ging ik naar de Pit Brasserie om een beetje warm te blijven. Even later hoorde ik dat ik direct na Marc weer aan de beurt was omdat Gustav en Rainer eerst even een goed gesprek met Marek wilden hebben.

Om een uur of 11 werd ik door Kevin en Simon in de Golf gejonast en even later was ik onderweg. Het was zondag een heel andere organisatie waarbij geen pitboxen werden gebruikt en daarom gingen vanuit het rennerskwartier door een hek bij Eau Rouge de baan op. Deze was nog steeds koud en nat dus voorzichtigheid was geboden. Via de endurance pitlane kom je pas bij Raidillon de baan op en daarna zit je gelijk op het rechte stuk naar Les Combes. De Golf is zo snel dat ik voor de bochten al twee auto's voorbij stoof maar ik remde op tijd, de auto vertraagde prima en ook de eerste drie bochten gingen prima.

Hierna duikt de baan echter omlaag en toen ik voor de vierde bocht ging remmen blokkeerden beide voorwielen! Rem los en weer proberen: zelfde resultaat en ook de derde poging hielp weinig dus met veel te veel vaart schoof ik richting bandenstapel.

Vlak voor de bandenstapel heb ik de rem weer gelost en gestuurd waardoor ik zijdelings i.p.v. rechtuit de bandenstapel toucheerde. Balen! Vooral omdat het linker voorspatbord op de band gedrukt was en deze dus aanliep. nadat een BB (Belgische baco) met een koevoet weer ruimte voor de band had gemaakt ben ik rustig naar de pitbox teruggereden om de schade op te nemen. Dit stelde gelukkig niet veel voor maar het was ondertussen lunchtijd dus mijn tijd zat erop en ik mocht uit de auto.

Inmiddels waren mijn Nederlandse gasten uit Zolder gearriveerd. Marek was niet de enige die zich vergist had. Ik ben niet bijgelovig maar het was inmiddels 13 oktober!

De auto was snel opgelapt en nu iedereen aanwezig was zijn we snel wat foto's gaan maken. Daarna was het de beurt aan Marek. Na een half uur kwam deze echter niet meer langs en zat iedereen weer in onzekerheid. Het duurde vrij lang voordat Marek en de auto werden teruggebracht en de schade was ook aanzienlijk groter dan de schade die ik had veroorzaakt. Einde zondagtraining dus.

Het was nog steeds koud en omdat we bij de auto toch niet kunnen helpen gingen wij terug naar het hotel en onze gasten weer naar huis.

Nadat we een hapje hadden gegeten kwamen Kevin, Neil en Simon terug met foto's van de alweer gerepareerde Golf. Topteam! Nadat we hadden afgesproken dat Gustav maandags de eerste twee uur en ik de volgende twee uur achter elkaar zouden rijden ging iedereen weer vol goede moed naar bed. 

Toen ik maandagochtend de paddock opreed zag ik Gustav voorbij komen en het was lekker droog. Bij de pitbox aangekomen hoorde ik dat Rainer die een tijdje met Gustav zou meerijden om de ergonomie van de aanpassingen te bestuderen, al was uitgestapt. Dit verbaasde me niet want als je zelf niet rijd is het geen pretje in een racewagen maar Rainer vertelde mij dat hij bang was dat Gustav ging crashen wat dus ook prompt gebeurde!

Het was de derde keer dat de auto met de linkerzijde in de muur ging maar deze keer ging het met een dusdanige snelheid dat er geen reparatie meer mogelijk was. Gelukkig Driver OK maar project serieus in gevaar. Er werd snel besloten om allemaal weer naar het hotel terug te gaan en uit te checken zodat we geen extra overnachtingen hoefden te betalen en toen iedereen z'n spullen in de auto had zijn we in het restaurant weer gaan vergaderen. 

De auto wordt nu gerepareerd maar daarna is er niet genoeg tijd om met de Dubai auto te trainen voordat de boot naar Dubai vertrekt (eind november). Het plan is daarom om met een aantal reserve delen een tweede Golf aan te passen naar handbediening zodat we tot in december kunnen doortrainen.

U kunt Mike Smit en de missie steunen door een bijdrage te storten op rekening: 648500 t.n.v. Smit Racing Team o.v.v. Dubai 2014. Alle bijdrages zijn welkom maar als u 20 euro of meer stort, en een mail stuurt naar info@smitracingteam.nl, dan ontvangt u alle verslagen heet van de naald!

Vanaf 125 euro mag u uw naam of logo mailen. Hierop ontvangt u niet alleen de verslagen maar ook een foto van uw naam of logo op het racepak wat Mike in Dubai zal dragen! Vanaf 750 euro komt u op de auto terecht en als u de race van heel dichtbij wilt meemaken, dan kunt u bij ons een 5-daags VIP arrangement boeken!

Meer informatie over het project “Mission Possible: Racen met een handicap" is te vinden op:

www.smitracingteam.nl

www.missionpossibleracing.com

www.facebook.com/SmitRacingTeam

www.facebook.com/MissionPossibleRacing

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
E46 M3 remklauwen voor E36/E46 NON-M
Ik verkoop een set E46 M3 remklauwen welke zijn aangepast om op een standaard E36 of E46 fusee te passen. Dus NIET op een M-fusee.

Er zit een setje gloednieuwe CL RC6 blokjes in.

Dus plug-n-play voor alle E36 en E46 modellen. Betere upgrade als de 330 klauwen.
» lees verder