Maurice Elenbaas in DNRT Supersport met uniek racewapen!

Geplaatst op 16 februari 2008 | 13:09

Het is en tijdje stil geweest rond coureur Maurice Elenbaas. Achter de schermen werd echter hard gewerkt. Wie Maurice Elenbaas kent, weet waarom hij zich zo goed thuis voelt bij de DNRT.

Leven voor de autosport en gezelligheid gaan hand in hand. Terwijl Maurice racet, heeft vader Rinus de leiding in de pitbox en staat de koffie klaar (waar menig official al heerlijk van heeft genoten in het verleden). Het team staat bekend om zijn informele sfeer, gezelligheid ꮠsnelheid. Het team van vader en zoon kwam tot een paar jaar geleden met succes uit in de Dutch Supercar Challenge (Ford Sierra groep A), de DNRT Toer/Sport (Ford Sierra groep A) en Volvo 360 Geen Modena klasse, maar begeven zich nu om onbekend terrein met hun allergrootste uitdaging, deelname aan de DNRT Supersport met de unieke Ford Sierra XR8. Het avontuur wordt aangegaan in samenwerking met Tazman Autosport die de bouw en ontwikkeling van de auto en de technische begeleiding verzorgd.

De klasse
De stichting DNRT is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een professionele organisatie waarbij het plezier in de autosport en de lage kosten voorop staan. Tegelijkertijd wordt er ook zeer serieus geracet. Er rijdt veel talent rondt bij de DNRT en bekende Nederlandse coureurs zijn geen onbekenden in het DNRT startveld. Doordat de afgelopen jaren steeds heftigere auto's deelnemen aan de DNRT Supersport, is deze klasse steeds meer een volwaardige raceklasse geworden met prachtige race auto's uit het heden en verleden. Alle auto's zijn verschillend en dat maakt het leuk. Ondanks de verschillen is de klasse zeer competitief. Dit alles terwijl ook de kosten laag gehouden worden.

De auto
Aerone-Racing.nl is de afgelopen jaren druk bezig geweest met de voorbereidingen om bij de DNRT terug te keren met een uniek racewapen. Het team heeft zijn ogen laten vallen op een wel zeer unieke raceauto. Een Ford Sierra XR8. Dit model zal velen niet bekend in de oren klinken en dat kan kloppen. De auto is namelijk nooit in Nederland geleverd. De auto is in 1983 speciaal ontwikkeld door ingenieurs van Ford Zuid-Afrika voor deelname in het Zuid-Afrikaanse toerwagenkampioenschap van 1984. Hier moest het de strijd aangaan met de BMW's en Alfa Romeo's die het kampioenschap domineerden.

De Ford Sierra werd door ingenieurs in het strikte geheim ontwikkeld achter in de fabriek. Het project was zelf zo geheim dat de directie van het project niets afwist totdat het was afgerond. De Ford Sierra werd voorzien van en Ford Windsor V8 motor en kreeg de aanduiding XR8 mee. Een aanduiding die tot op de dag van vandaag in Australi롮og steeds wordt gebruikt. De Sierra werd uiteraard opgewaardeerd om het brute vermogen van de V8 aan te kunnen. Derhalve werd de XR8 voorzien van een aangepast onderstel en rondom remschijven (iets wat pas 3 jaar later werd doorgevoerd bij de Sierra RS Cosworth.

Als gevolg van de deelname in het Zuid-Afrikaanse toerwagenkampioenschap werd een gelimiteerd aantal straatversies gebouwd. De productie is gestaakt bij een totaal van (250 stuks) door economische sancties tegen Zuid-Afrika.
Hierdoor werd het beoogde succes nooit behaald, hetgeen later door de RS Cosworth (ontwikkeld in Groot-Brittanni멠wel zou worden behaald. Slechts een handjevol originele Sierra XR8's bestaan nog. Met de inzet van deze zeer bijzondere auto, zullen wederom vervlogen tijden herleven nu ook in de DNRT Supersport de XR8 de strijd aan gaat met BMW's, maar dan van een veel latere generatie. Ondanks de leeftijd van de XR8, moet de auto niet onderschat worden! De auto wordt namelijk helemaal nieuw opgebouwd en wordt een serieuze hardcore racewagen. Derhalve heeft het team de aanduiding van de race XR8 gewijzigd in XR8-R, de overtreffende trap!

Comeback
Na 3 jaar afwezigheid dus een comeback voor de sympathieke rijder en dat valt zeker niet mee. Het team is nog druk bezig met de bouw van de auto en zal waarschijnlijk zijn testdebuut maken medio mei 2008 om hopelijk vanaf het DNRT Super Race Weekend ingezet te kunnen worden

"Ik heb vele jaren race ervaring en heb zelfs uitvoerig getest voor de Days of Thunder Stockcar Series (550 pk sterke NASCAR ?Texaco? Chevrolet Monte Carlo) in Engeland in 2004 met coureurs als John Mickel (Nascar Craftsman Truck series), Nicholas Minnasian (Le Mans / ALMS) en Jason Plato (SEAT-BTCC).
Toch maak ik geen illusies over het potentieel van de XR8 en de effecten op mijzelf. Dit wordt namelijk de krachtigste raceauto waar ik ooit mee heb geracet. Ik moet dan ook zwaarder trainen dan ooit om het maximale uit de auto en mezelf te krijgen. Ik ben inmiddels dan ook veelvuldig in de sportschool en op de kart te vinden ter voorbereiding. Fysiek zal ik er klaar voor zijn.
Het zal dan ook aankomen op het mentale aspect en daar wordt ik nu al in begeleid. Het racen op een highspeed oval is toch anders dan wanneer je met 250+ op de Tarzanbocht aankomt".

De toekomst
Het jaar 2008 moet gezien worden als een testjaar. Voor Maurice, het team en de auto. Het is de doelstelling van het team om voor 2009 voor de titel in de DNRT Supersport te gaan. Wellicht dat we zelfs dit jaar al voor verrassingen kunnen zorgen, als kinderziektes uitblijven en kinderziektes zijn er altijd met een nieuw project als deze. Maurice: ?Ik heb alle vertrouwen in het team en de auto. Het zal een genot worden om met deze auto op de racecircuits te verschijnen, al zal ik er mijn handen vol aan hebben (maar wel met een grote glimlach). Immers wat is er nou leuker dan met een unieke muscle car met onvervalst V8 geluid rond te scheuren. Wie dat geluid eenmaal hoort is meteen verslaafd. Ik denk dat de deelnemers aan de DNRT V8 hierover kunnen meepraten.

Voor de XR8-R neemt het team afscheid van de karakteristieke fel gele geur die de vorige auto kenmerkte. De XR8-R zal in nieuwe oorlogskleuren uitkomen. Welke deze zijn is inmiddels bekend, maar wordt nog even geheimgehouden. Iedereen die ge௴eresseerd is moet dus nog even afwachten. Wel kan ik bekendmaken dat de auto een imposante verschijning zal zijn. Wat dat betekent, moet je zelf maar zien en ervaren wanneer de auto zijn debuut maakt op Zandvoort.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Orginele BMW E30 15 inch Hartge velgen
Orginele BMW E30 15 inch Hartge velgen ET20 » lees verder