Király vergroot spanning in kampioenschap Conrad Mazda MaX5 Cup tijdens races op Zandvoort

Geplaatst op 25 juni 2017 | 13:47

Nog slechts één punten tussen de nummer 1 en 2 in het klassement

Tijdens drie races van de Conrad Mazda MaX5 Cup, afgelopen weekend op Circuit Zandvoort, heeft András Király dankzij twee overwinningen en één tweede plaats de spanning in het kampioenschap bij de rijders weer volledig teruggebracht. Het verschil met leider Marcel Dekker is nu nog maar één punt. In het teamkampioenschap was Jorn van der Kuil twee van de drie keer de snelste coureur en bouwde daarmee de voorsprong van zijn team One Racing by Huyer verder uit.

Het team van IL Motorsport, één van de sponsors van de cup, leverde de beste prestatie ooit in de kwalificatietraining. Met de eerste vier plaatsen op de startgrid gaven Hans en Rudy Schilders met de door hen geprepareerde auto’s aan de afstelling het beste voor elkaar te hebben. András Király pakte de pole in een bijzonder snelle tijd van 2:06.607, op 0,512 seconden gevolgd door Koen Bol. Voor de laatste en voor de Duitser Artur Turcu op plek drie waren het de beste kwalificaties uit hun MaX5 Cup loopbaan. Teamgenoot Chris Woodger reed de vierde tijd. Ook Ruben Wynia leverde een mooie prestatie met zijn zevende startplaats. De onderlinge verschillen in de top tien waren dusdanig klein dat er tussen de nummer twee en negen op de grid slechts 0,5 seconde zat.

Toen de rode lichten uitgingen bij de start van race 1 was Bol als eerste weg, maar wist Király bij het uitkomen van de Tarzanbocht toch weer zijn eerste plek terug te pakken. De kleine onderlinge verschillen in de kwalificatietraining betaalden zich uit gedurende de race, want de kopgroep bleef de eerste ronden van de race ongewijzigd. In de derde ronde wist de Brit Woodger zijn teamgenoot Turcu te passeren en zo de derde plaats over te nemen. Király en Bol liepen vervolgens iets weg van de rest met een voorsprong van zo’n twee seconden op de achtervolgers, die ronden lang ongewijzigd achter elkaar reden. Met de stevige wind in de rug op het rechte eind was er weinig voordeel uit de slipstream te halen, wat aan kop resulteerde in weinig positiewisselingen. Király wist op deze wijze de rest van de race de kop te behouden en reed na 10 ronden als eerste langs het zwart-wit geblokt, op twee seconden gevolgd door Bol, Woodger daar weer bijna drie seconden achter. Turcu finishte op slechts 56-duizendste van Woodger, gevolgd door Marcel Dekker.

Met een vrijwel identieke startopstelling als in de eerste race hield Király deze keer het hoofd wat beter koel en nam vanaf de start nu wel meteen de leiding in de wedstrijd. Bij de eerste doorkomst lukte het Dekker en Bart Wubben om Turcu te passeren en zo de aansluiting met de voor hen rijdende Woodger, Bol en Király te behouden. Dekker zat goed in de wedstrijd en kon een ronde later de derde plaats van Woodger overnemen en de volgende ronde zelfs door te dringen tot de tweede plaats. De ronden daarop wisten de twee aan kop een gat van bijna vier seconden te creëren met de achtervolgers. In de zesde ronde ging koploper Király op het zand van enkele gespinde voorgangers onderuit en viel terug naar de zevende plaats.

De ronden daarop vocht hij zich echter correct en sportief terug naar de tweede plek, op slechts 0,388 seconde achter winnaar Dekker in de uitslag van deze race. Woodger werd derde, Wubben vierde.

Hoewel de start van de derde race probleemloos verliep was er direct na het uitkomen van de Tarzan een ernstig ongeval van Iris Joosten. De enige dame in de Conrad Mazda MaX5 Cup op deze racedag, die bovendien haar 21e verjaardag vierde achter het stuur, kwam bij het uitkomen van de Tarzan met de linker voorzijde van haar auto licht in aanraking met de rechter achterkant van de Duitser Sven-Olav Homann. De daarop volgende stuurbeweging naar rechts zorgde er voor dat haar auto hard rechts de vangrail raakte en over de kop sloeg. Vermoedelijk spinde ze over de olie van een kapot differentieel van Arie Dekker die een tiental meters voor haar reed. Daarop volgde een Code 60 om de baanofficials en het medisch team de gelegenheid te geven Joosten veilig uit haar auto te halen om naar het medisch centrum van het circuit te worden vervoerd. Na onderzoek werd ze doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto’s van haar arm, die vermoedelijk was gebroken.

Na de herstart wist Király de eerste plaats te veroveren op Dekker doordat de laatste net iets te traag reageerde op het opheffen van de Code 60. Bij deze herstart raakten Dekker en Woodger elkaar waardoor de Brit een aantal plaatsen terugviel. Dekker verklaarde na afloop dat hij hem niet had gezien. De wedstrijdleiding bestrafte de actie van Dekker echter met een tijdstraf in de uitslag van 15 seconden. Achter de twee kemphanen aan kop ontpopte zich gedurende de race een aardig gevecht om de derde plaats, die uiteindelijk door Bol in de wacht werd gesleept. Király won ook deze race, gevolgd door Dekker, maar de oud-kampioen vond door zijn straf zijn naam pas terug op de achtste plaats in de uitslag. Bol werd daardoor als tweede genoteerd, gevolgd door de Belg Tomas de Backer, Wubben en Turcu. Voor De Backer, uit het team van Mazda-dealer Lemmens, was het zijn hoogste notering tot nu toe.

Driver of the Day werd startnummer 21, Wouter Drijfhout. Hij werd door de rijderscommissie gekozen voor zijn grote sportiviteit en inzet op de baan.

De snelste raceronde gerekend over alle drie races was voor András Király in de zevende ronde van de tweede race in een tijd van 2:06.351.

Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, de nummer twee 59 enzovoort. Met twee keer de winst en één keer de tweede plaats verkleinde Király zijn achterstand op de koploper in het tussenklassement, Dekker, tot slechts één punt. Dekker leidt nu met 585 punten, Király heeft er 584. Dan volgt Wubben met 568, Woodger met 549 en Arno Bultman met 514 punten.

In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is er per race maximaal 10 punten te verdienen. Jorn van der Kuil van One Racing by Huyer was met respectievelijk de 16e, 26e en 19e plek twee keer de snelste rijder bij de teams en vergrootte daarmee de voorsprong van zijn team naar 17 punten verschil met de nummer twee. One Racing by Huyer heeft nu 99 punten, de nieuwe nummer twee is Deeza Racing met 82 punten. Dan volgt Van Dulmen met 71 punten.

Randy Rekelhof blijft leider in het rookie-klassement en heeft nu 172 punten, 20 meer dan Tim Martens.

De zeven evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan.

Het resterende programma voor seizoen 2017 ziet er als volgt uit:

· Woensdag 5 juli  |  Assen  |  DNRT

· Weekend 4-6 augustus  |  Zandvoort  |  DNRT SRW

· Zaterdag 23 september  |  Zandvoort  |  DNRT Finale



 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
Raceauto stalling 20 min van Zandvoort
Vanaf 1 november beschikbaar: Raceauto stalling in ons nieuwe pand in Beverwijk! €125 p.m.

Vanaf 1 november hebben wij met ons raceteam een nieuw garagepand in Beverwijk (20 min van Zandvoort). Naast onze eigen raceauto's hebben wij nog ruimte voor één of twee raceauto's.

Ben jij nog opzoek naar een ruimte voor onderhoud/stalling voor jouw race/trackday auto? Stuur ons dan even een privé berichtje! Ook bieden wij de mogelijkheid tot het onderhouden van jouw race/trackday auto!
» lees verder