Juiste spirit en spanning bij seizoenstart Conrad Mazda MaX5 Cup 2018

Geplaatst op 3 april 2018 | 20:07

Regerend kampioen András Király de snelste over twee races

Uitslag tweede race sterk beïnvloed door totaal 20 tijdstraffen

András Király, de kampioen in de Conrad Mazda MaX5 Cup in seizoen 2017, pakte afgelopen weekend de draad weer snel op bij de start van het nieuwe seizoen op Circuit Zandvoort. Gerekend over de beide races haalde hij de meeste punten binnen, ondanks de vele tijdstraffen die er met name in de tweede race aan 20 rijders werden uitgedeeld, waaronder hijzelf.

De weersomstandigheden waren bepaald niet optimaal te noemen bij de start van dit seizoen. Ondanks het feit dat de lente formeel ruim een week eerder was begonnen was het in Zandvoort veel te koud en te nat, met temperaturen die de 5 graden niet overstegen. Onder die omstandigheden gingen toch maar liefst 46 auto’s van start in de kwalificatietraining, een historisch hoog aantal bij de start van een raceseizoen in deze klasse. Daaronder een aantal debutanten, dat hun allereerste kennismaking met een officieel wedstrijddeel van de cup meteen in de regen had. In dat soort gevallen komen de routiniers dan weer bovendrijven, vandaar dat het niet verwonderlijk was dat regerend kampioen András Király van IL Motorsport de snelste tijd pakte in 2:21.152, op minder dan 0,4 seconden gevolgd door zijn teamgenoot en oud-kampioen Rudy Schilders. Derde was Koen Bol op ruim een seconde van de pole, gevolgd door Bart Kramer en Frenk Vollebregt.

Ook de start van race nummer 1 over 30 minuten was in de regen. Kiraly was vanaf pole de eerste die de Tarzanbocht indook, gevolgd door het hele veld dat zonder kleerscheuren die eerste natte bocht wist door te komen. Bol had al snel de tweede plek van Schilders te pakken en samen met Király reden zij een stukje weg van de rest van het veld. Gedurende het eerste deel van de race bleek dat snelheidsverschil in de regen toch wel behoorlijk groot te zijn: na zeven ronden reden de eerste twee ruim 7 seconden voor het veld uit. Daarachter ontspon zich een mooi gevecht om de derde plaats tussen Schilders, Bart Wubben, Toine Kreijne en Kramer. De Belg Tomas de Backer was door de wedstrijdleiding na afloop van de kwalificatie 10 plaatsen teruggezet vanwege zijn rijgedrag en vocht zich terug naar de top door af en toe een plaatsje te pakken. Michael van der Heijden toonde nog meer progressie. Nadat hij door een defect aan zijn ruitenwissers geen kwalificatie kon rijden moest hij helemaal achteraan starten en reed halverwege de race al op de 30e plek. In de 8e ronde lukte het Bol om voorbij Király te komen en de leiding in de race over te nemen. Op dat moment ging het achter op het circuit fout. Bij een spin op het nog steeds te natte asfalt waren meerdere auto’s betrokken, waarbij uiteindelijk Ruben Wynia en de Duitser Sven-Olaf Homann de grootste schade opliepen en de strijd moesten staken.

Wubben, gestart vanaf de 8e plek, schoof gedurende de race op een opdrogende baan steeds een stukje op en was uiteindelijk in een mooi gevecht om de derde plaats gewikkeld met Schilders en Vollebregt. Király wist Bol tot op de bumper te volgen en slaagde er in ronde 9 in om opnieuw de kop te pakken, met inmiddels zo’n 20 seconden voorsprong op de rest van het veld. Een ronde later schoof Schilders door naar de derde plek ten koste van Vollebregt, die een ronde later ook gepakt werd door Wubben. Daarachter vochten Kreijne en Kramer om de zesde positie. In de voorlaatste ronde wist Wubben ook Schilders te passeren naar positie drie. In de laatste ronde van de race werd het pleit beslecht voor Bol, die, doordat hij met één wiel even iets buiten de baan belandde, spinde en zo’n 14 seconden verloor. Met dat onderlinge verschil wist Király de eerste race van het seizoen te winnen, werd Bol tweede en Wubben op bijna een halve minuut derde. Daarachter waren het Schilders, Vollebregt en De Backer. Meeste progressie maakte Van der Heijden, die uiteindelijk als 19e over de streep ging.

De tweede race werd gereden op een opdrogende baan, waarbij Bol bij de start beter weg was dan Király en zo in de Tarzan al aan de leiding ging. Dat het even wennen was op de baan met natte en droge delen werd duidelijk bij de eerste doorkomst, toen De Backer was teruggevallen naar plek 10 en Schilders naar 12. Bij het uitremmen van de Tarzanbocht duwde Wubben de neus van zijn auto binnendoor bij Király, liet hem daar staan tot in het Scheivlak, waarna hij de kampioen alsnog terug verwees naar de derde plek. Dat het spannend was aan kop bleek wel uit het volgende: op start-finish was het vervolgens toch weer Király die als tweede doorkwam, een ronde later reed hij zelfs aan kop vóór Bol en weer een ronde later was de volgorde Bol – Wubben – Király. In de vijfde ronde van de race over 30 minuten strandde de auto van debutant Pierre-Olivier Dumont uit Luxemburg op een gevaarlijke plek, wat een Code 60 veroorzaakte. Toen bleek dat veel rijders nog even moesten wennen aan de regels en de bijbehorende snelheid. In korte tijd werden er maar liefst 20 rijders gestraft vanwege het feit dat ze te hard doorreden onder Code 60 of de gele vlag negeerden. Na afloop van de race werden deze straffen doorberekend in de uitslag, die daardoor behoorlijk op z’n kop werd gezet. Tijdens de race hadden de rijders daar weinig weet van en ging de strijd vrolijk door, toen sein groen weer werd gegeven in ronde 8. Spanning was er volop, met name in de kop van het veld, waar de eerste tien auto’s zeer dicht bij elkaar reden. Twee ronden voor het eind was het Bol die aan de leiding ging en dat met veel moeite nog twee ronden wist vast te houden tot de finishvlag viel. Het verschil met de nummer twee Király was op de streep slechts 19-duizendste van een seconde. In de einduitslag telde dat echter allemaal niet meer mee. Nadat alle tijdstraffen waren doorberekend bleek Toine Kreijne de winnaar van race twee, gevolgd door De Backer en Arno Bultman. Király eindigde als vierde in de boeken, Wubben als 8e.

De snelste ronde gerekend over beide races kwam op naam van Bart Wubben met een tijd van 2:06.385 in de vierde ronde van race twee.

In de voorlopige tussenstand van het kampioenschap leidt Király met een voorsprong van drie punten op Kreijne, die er evenveel heeft als De Backer. Dan volgen op weer drie punten achterstand Schilders en Wubben.

In Nederland en Engeland is het racen met de Mazda MX-5 al jaren bijzonder populair, evenals in de Verenigde Staten van Amerika, waar Mazda de grootste autosportsponsor is en tevens hoofdsponsor is van het circuit van Laguna Seca. 61 % van alle raceauto’s in Amerika is een Mazda.

De ideale combinatie van sportief rijden tegen een uiterst betaalbare prijs en een ultiem gevoel van vrijheid past prima binnen het concept van MaX5 Racing. In het nog steeds aan populariteit winnende kampioenschap in Nederland wordt er uitsluitend gereden met de Mazda MX-5 1.6 liter van de eerste generatie (NA, 1990-1993) met 116 pk (135 Nm) en handgeschakelde vijfbak. Het minimum gewicht, inclusief rijder, is 960 kg. Een zeer betaalbare klasse waarin voor zowel de beginnende rijder als de ervaren coureur veel plezier te behalen valt.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
Differentieel E30 325i
Differentieel van een E30 325i . Overbrenging 3,64 / 3,73. Tandwielen zijn ook te gebruiken voor de E36. » lees verder