Het Squadra Italia: de eerste race van het seizoen 2018 !

Geplaatst op 5 april 2018 | 22:45

Op tweede paasdag was, op een koud en nat Zandvoort, de aftrap van het seizoen 2018 voor het Squadra Italia.

U weet wel, die klasse waarbinnen je een schitterende diversiteit van rijders en échte raceauto's vind. Waarbinnen je lowbudget kunt racen, of uiteraard van een groot fortuin een klein fortuin kunt maken. Voor ieder wat wils ! 

Het programma begon met de tijdtraining. Helaas was er geen vrije training. Best onhandig, zo direct na de winterstop: verschillende deelnemers (Cees Gerritsen, Emile Bekker, Jasper en Robert Slop, Eric van Hinthe) reden met óf compleet nieuw gebouwde auto's of met gedeeltelijk-, of compleet herbouwde motoren. Ook waren er enkele nieuwe rijders in de Twinspark Cup. De tijdtraining was koud, nat, glibberig. Het in de pits moeten zetten van de auto, omdat je voorruit niet meer helder is, koelwater wat zakt tot 45 graden, rondetijden die tot tegen de drie minuten aan gingen, géén dagelijkse kost voor de SI racer ! De top-drie werd gevormd door Niels van Woudenberg, Serge van Os, en Mike van den Berg, allemaal met een 155. Vierde trainingstijd voor de regerend kampioen Sieger Veenstra (155 Q4), op slechts een heel klein handjevol seconden gevolgd door Michel van Klink en Jan-Willem Terhorst in hun Twinspark cupauto's met standaard motor en cup-banden. Een knappe prestatie ! 

De eerste race werd in volledig natte omstandigheden gereden. Het gerucht ging dat een deelnemer met podium aspiratie's nog even snel kakelverse regenbanden had laten aanrukken ! Ik ga niet zeggen wie het was, wel dat s'mans culinaire kwaliteiten op een erg hoog nivo staan. En dat de motor van zijn racer flink "onder druk" staat.. De spray was enorm, het zicht belabberd, desondanks kwam iedereen ongeschonden de eerste bochten door. (Dat was in race twee wel anders, daarover later meer).  Er waren helaas al snel de nodige uitvallers: Cees Gerritsen (Giulia Super) had vrijwel direct electrische problemen, Jasper Slop (147 JTD) eindigde voortijdig hoog in het Scheivlak en koppelingsproblemen dwongen Luuk Weytens (75 TS) tot een voortijdig "handdoek in de ring". De race werd gewonnen door Mike van den Berg ( 155 turbo). Hoe zou dat nou zijn gekomen ?? Serge van Os en Niels van Woudenberg pakten plaats twee en drie, Sieger Veenstra de vierde, en Jan Willem Terhorst pakte met zijn 146 TS cupper een knappe vijfde plaats ! Een beslagen, totaal zicht-loze voorruit verhinderde dat Michel van Klink (156 Selespeed) kon meeknokken om deze plek. 

Race twee, zo tegen half vijf, kon worden gereden op een nagenoeg geheel droge baan. Emile Bekker (Giulia Super, 13'e in race 1), een notoir slechte starter, had een "goed moment" en ging de Tarzanbocht in na een 8-tal deelnemers voorbij te zijn gekogeld. Voor Mik Delies eindigde race twee nog voor de eerste bocht: op de koers naar links-voor-aansnijden-Tarzanbocht draaide hij om Michel van Klink's 156 heen en eindigde in de vangrail.  Michel kon met lichte schade doorrijden en zette het ronderecord op Zandvoort voor een Twinspark cupauto op 2.10.697. De eerste drie plekken werden bezet door Serge van Os (race winnaar), Niels van Woudenberg en Sieger Veenstra. Emile Bekker wist op te klimmen tot plek 4, de vijfde plek werd bezet door Harold van Wessel (75 TS), die het tempo er behoorlijk in begint te krijgen ! 

Ondanks verwoede sleutel pogingen was het voor Jasper Slop en Cees Gerritsen niet mogelijk aan race 2 deel te nemen. Walter van Vollenhoven (GT Junior) verloor de race van een electrische Gremlin: de motor schakelde zichzelf steeds uit bij het bereiken van de 5000 toeren. Mike van den Berg, Robert Slop (Giulia Super) en het duo Mike Gokeler/Robert de Ceuninck (156 16V cup) moesten hun race voortijdig staken.

Een natte, koude dag met het nodige gesleutel, maar ook met een zeer mooie opkomst/prima startveld ! Op naar de tweede race (15 mei): Gassen op Zolder  !! 

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
Differentieel E30 325i
Differentieel van een E30 325i . Overbrenging 3,64 / 3,73. Tandwielen zijn ook te gebruiken voor de E36. » lees verder