Het gaat ineens hard op Zandvoort.

Geplaatst op 4 december 2019 | 20:02

De vergunningen zijn binnen en de deal met de F1 is nu ook rond zonder voorbehoud.

Niemand praat er meer over dat het misschien ook wel niet door kan gaan. Prima dus.

 
"Bos Uit” (Arie Luyendijk bocht) krijgt een heel stoere verkanting.
Het doel is natuurlijk dat je na de Kumho veel eerder naar vol gas kan. 
Dan kom je veel harder het rechte stuk op. Eigenlijk begint het rechte stuk al bij het uitkomen Kumho.
Dan kan de F1 DRS gebruiken want het rechte stuk wordt dan ca 400m langer.
Voor de nationale autosport, die gaat iets minder hard, verlies je dan de bocht want je kan ook vol gas.
 
Maar we krijgen een stuk terug waar je ook met toerwagens kan slipstream.
Onderschat dat voordeel niet. Daar kan je races mee winnen en verliezen. Extra spanning dus.
Voor zover slipstream nu ook al kon, was het slechts bruikbaar om iemand bij de Tarzan uit te remmen.
Nu kan je iemand, met gelijke wagen, voor de finishlijn al inhalen.
Slipstream met toerwagens gaat ook prima als je maar dicht bij de topsnelheid komt.
Grote toegevoegde waarde dus.
 
Op de paddock is een proefstuk aangelegd. Vooral als oefening voor de bouwers, maar het geeft een goed beeld.
Het is dus ook niet een beetje verkanting.het is echt behoorlijk steil en dat ga je merken.
Dat geldt ook voor de Hugenholz die aan de buitenkant meer verkanting krijgt dan aan de binnenkant.
Ook mooi want dan ontstaat mogelijk ook meer inhaal gelegenheid. 
Dat is nog een beetje koffiedik kijken hoe het in de praktijk werkt.
 
Je kan dan kiezen voor de (veel) kortere weg of voor de behoorlijk hogere snelheid van de hogere verkanting.
Daar zullen we proefondervindelijk achter moeten komen. Rekenen valt niet zo mee. Zeker voor racers niet.
En de racers die wel goed kunnen rekenen gaan weer niet zo hard. Tsja, zo werkt dat.
Misschien moet en er wel lijnen komen op het asfalt. Dat je een keuze moet maken voor binnen, midden of buiten.
Dat is in Daytona ook en daar wordt ook aardig wat ingehaald. Wie het weet mag het zeggen.
 
Fotobijschrift
Zo steil wordt de boven verkanting van de Hugenholzbocht.
Grote toegevoegde waarde voor het circuit.

Huub Vermeulen

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
16 inch velgen BMW 318ti Compact Cup B19.
7J x 16 ET46 5 x 120

O.a. geschikt voor BMW 318ti Compact Cup met een B19 motor.
» lees verder