Grote Smurf en de Kooi-constructie.

Geplaatst op 13 juni 2017 | 20:21

Of

-Grote Smurf en geklooi met de kooi

-Grote Smurf en het kooi-gevecht..............

-Grote Smurf is gekooid ( of is het in ABN met een 't')

-Grote Smurf en de Kooikarper..........

-Grote Smurf en het Kooi Geklooi

Awel, zoals onze Belgische buren zeggen; Het waren me de weekjes wel!

 

Zoals u weet racet Grote Smurf (GS) al een jaartje of wat in de Max5 cup met zijn herkenbare SMURFMOBIEL.

Ooit, lang, lang geleden bouwde hij deze Smurfmobiel met Bril- en Knutselsmurf om tot een heuse volspec race wagen.

Er moest natuurlijk een (hele) veilige rolkooi ingebouwd worden in 2011... en we kozen (wat een raar woord nu ik het in typ) voor een rolkooi met maar liefst 6! extra verstevigingsbalken, uit veiligheid en uit zelfbehoud.

Kies je voor een "zwakkere" kooi zonder de 6 extra buizen dan heb je bij een klapper de kans dat je je hele auto afschrijft, kortom regeren is vooruitzien dachten we...............

 

Totdat GS krap anderhalve week voor onze race in Zolder (voor de kenners; De omloop van Terlaemen) te horen kregen dat de KNAF in al haar wijsheid had besloten om rolkooien met een diameter minder dan 45mm niet meer toe te laten tot races.

Grote Smurf heeft een erg groot rekbaar vermogen voor dingen maar wat hij niet kan begrijpen is dat hij al 6 jaar met een rolkooi, diameter 42,50 mm met 6! extra buizen, rond tuft, die dan door (ambtelijke/politieke) beslissingen onveilig wordt verklaard, waardoor GS de races in Zolder moet missen, simpelweg door dit besluit.

 

GRHHH@#$#$^&(*))&^%!

 

Dat deze keuringen, etc, gebeuren snapt hij nog wel, echter gun mensen dan wel de tijd voor revisie van de rolkooi, en the smash in the face was vooral dat je te horen krijgt dat je ruim een week later niet MAG rijden vanwege je 42,5mm...........

Communicatie is eigenlijk niets anders dan het ZO! dicht mogelijk langs elkaar heen praten....

 

GS was, vooral door de timing van de organisatie, ernstig boos!

GS stuurde een nare mail naar een vriend in de organisatie die hem niet in dank af werd genomen.

Tja, je tuft 6 jaar rond met iets dat extra verstevigd is en dat is OPEENS illegaal, met geen reserve tijd voor aanpassing, daar word je wel negatief opgewonden van.

 

Daarom mocht GS, als toeschouwer op het Circuit van Zolder, op audiëntie bij onze Nestor van de DNRT om uit te leggen waar hij zich nu zo over op heeft gewonden.

En dat was vrij simpel in zijn ogen: Als je 6 jaar mag racen met een rolkooi van 42,5 mm doorsnee, waarom mag je opeens NIET! een race rijden die anderhalve week later plaats vindt. PUNT

Geen overgang van een redelijke periode (5weken?) maar gewoon NIET, PUNT.

Dit komt door de FIA regel annex-j voor rolkooien, en daar  moet de DNRT zich aan conformeren.

In GS ogen komt het er op neer (na aanblik van de officiële bouwtekeningen) dat het geen bal uitmaakt hoe je een rolkooi maakt als de diameter maar klopt. (=45mm) . Maak je een kooi van beter, sterker chroom molybdeenstaal met meer verbindingsbuizen in 42.5mm, jammer dan is geen 45mm dus; No Race.

 

De meeste frustratie kwam eigenlijk voort uit al 2 mislukte seizoenen met motorische malheur, en als je dan weer mee kan doen en dit gebeurt na 6 jaar racen met deze auto dan wordt je niet bien. (da's frans)

En ook het derde seizoen rij je dan niet mee voor resultaat terwijl je alles wel op orde dacht te hebben.

 

Rijdt GS dan vooraan? Naah nee , maar hij wil wel scoren en dat is ook in dit seizoen voorbij met 3 races gemist.

 

PUNT

Kortom halsoverkop auto naar het altijd gezellige Dinxperloooooh (lees achterhoek)  gebracht en voor veul geld de B stijl laten vervangen door een 45mm buis. Of het daar veiliger door wordt? 

Geen idee maar we voldoen aan Annex-J.

Dat rijmt wel maar dicht niet.

 

 

Tja, dan de Pinksterraces, een A- evenement.

Geweldig leuk om te doen, echter GS heeft een winkeltje waar verdient moet worden wat hij later op het circuit uitgeeft.

Helaas zijn er dit seizoen  er wel erg veel racedagen op zaterdag.

En dat betekent wel op vrijdag trainen maar geen Quali op zaterdag, dus moet hij zondag achteraan beginnen.

 

En nog wat sneuer, de training duurde 1 rondje want in ieder rechter bocht viel de motor dood....................de pech was nog niet op.

Dit gebeurde ook de vorige race en dat zou de nokkenaspositiesensor kunnen zijn OF de hoofdstroom schakelaar.

Wel de nokkenaspositiesensor was de meest logische echter niet DE oplossing.

Tijdens de training viel de boel weer in iedere rechter bocht dood.

Wat nu weer.............

 

Onze MAX5-Dokter Hans Schilders kwam samen met Steven van der Plank met een diagnose. Juist u raadt het al; sluiting bij G-krachten in de hoofdstroom schakelaar.

Maar wie heeft zo'n ding op  voorraad? Wel Hans Schilder maar wel zonder de aan/uit sleutel..!

Het Van der Heiden Race team had geen schakelaar maar wel de sleutel, kortom een match!

 

En dat maakt onze cup zo leuk, als je een probleem hebt is het zo met hulp van anderen opgelost, Brilliant as the English say!

 

Raceday , Zondag 5 Juni

Op 1e Pinksterdag mogen we weer los en GS mag achteraan vertrekken op P44 omdat hij moest werken tijdens de quali en rijd de 1e race naar P19, best wel lekker.

 

De 2e race is ook helemaal geweldig ondanks dat hij op P20 eindigt, wat een heerlijke strijd kun je leveren zonder elkaar schade toe te brengen, machtig mooi.

 

Volgende week heeft GS een best wel druk weekend, eerst zaterdag 3 MAX5 races en zondag een 6-uurs endurance race samen met Bart Wubben, in aanloop naar de 12-uurs en 10-uurs races die nog volgen.

Als het meezit wordt tussen nu en 2 weken zijn standaard motortje verwisseld voor een nieuwe en kan hij weer voor een top 15 gaan.

 

 

Zaterdag 11 Juni 2017 , 3 races MAX5 Cup

Deze zaterdag, vlak voor GS een weekje naar een leuke paddestoel in Portugal verhuist mag hij weer los.

U moet weten dat Zandvoort voor 85% nieuw stroever asfalt heeft gekregen, en dat we dit seizoen met bandjes die meer grip leveren moeten rijden , en dat we nieuwe gretiger happende remblokken hebben.

Dat betekend dat er knap harder gereden kan worden, GS was dan ook verheugd dat hij met zijn oude moeie motortje met 124 pk (de meesten hebben plm129-130 pk) een 2.09,30 kon noteren een tijd waarmee je 2 jaar geleden leuk in de top 12 stond.............not dus.

Het gaat zo hard dat vooraan 2.06.3 gereden word , ja u leest het goed, 3! seconden sneller, en GS mocht op P22 starten met zijn 2.09.3.....na een super start op p17 om daarna helaas in de Tarzan in een sandwich verzeilt te raken (je zit klem tussen 2 auto's en je moet je gas lossen) en alles zit zo dicht op elkaar qua snelheid dat je 5 plaatsen verliest en weer op nieuw kan beginnen.

Opstomend naar weer p17 gaat echt letterlijk een auto dwars onderuit voor GS's neus en moet hij in een reflex in een blauwe wolk verbrand rubber uitwijken om niet zijn en de collega auto helemaal af te schrijven.

BAM weer 8 plaatsen kwijt en hij eindigt op plaatsje 25.

 

De 2e race verloopt een stuk beter en GS mag finishen op de 17e plaats, voorwaar niet slecht en ook niet onbelangrijk, het was een superrace, zowel voor ons als voor het aanwezige publiek!

Race 3 was een vette + want na 10 ronden met een hele auto en een aftans motortje finishen op p16 is niet verkeerd.

 

Morgen beter bij de Endurance!

 

 

Zondag 12 Juni , de 6 uurs Endurance race op Zandvoort.

Man, man, wat is dat toch lekker, endurance racen.

In onze Max5 cup persen we er alles uit in 10-12 rondjes, maar bij endurance wordt het lastiger vooral omdat je gedurende langere tijd de boel heel moet houden.

Daarnaast spelen vele factoren een rol, een paar voorbeelden;

 

-Wij moeten minimaal 20 en maximaal 80 minuten rijden en dan verplicht wisselen, maar ja wanneer doe je dat?

-En hoeveel tank je? ( kost tijd)

-Benut je code 60? (hierbij staat er een auto gevaarlijk met pech/problemen naast de baan en moeten wij verplicht max gemiddeld 60km/u gaan  rijden, rij je sneller dan krijg je een penalty)

-Code 60 is fijn tussen de 20 en 75 minuten want dan kun je inlopen op je concurrent, echter rij je al 77 minuten en het wordt code 60 dan duurt een rondje opeens 4min 18 sec, en val je buiten je stint tijd, en dat betekend, u raad het al,    een tijdstraf!

-Wie rijdt wanneer? En hoelang? 

 

Wij moeten in 6 uur 7 stints rijden, van dus minimaal 20 en maximaal 80 minuten.

 

In de Quali rijdt GS's teammaat Bart Wubben een 2.05.89 en we worden ingedeeld in de supersport klasse (de snelste klasse voor endurance) terwijl we eigenlijk niet onder de 2.06 willen komen .

Er zijn 4 klasses, de tour (tot 2.10) , de sport (tot 2.06) en Supersport (tot 2.03) iets wat we eigenlijk niet wilden maar helaas.

Voor wie het zich herinnert we rijden in de Barnfind Chickenshed racer van Bart Wubben , een van de snellere mannen in de MAX5 Cup.

 

Het is bloedheet vandaah en omdat we met een hardtop rijden (= betere aerodynamica) is het nog warmer.

 

En wat een super auto'tje ,we gaan ervoor zitten en draaien wonderwel na verloop van tijd constant 2.05 wel wat langzamer dan de kop van het veld maar er gebeurt van alles.

GS, rijdt 3 stints en Bart 4, because;= faster!

Na een uurtje gassen stap je helemaal doorweekt uit de auto en lebbert zo maar een liter vocht weg.

In totaal heeft GS 4,5 liter gedronken waarvan hij hooguit een litertje heeft weg gebracht.

Het minst leuke van de dag is dat je je kletsnatte balaclava (hittebestendige muts= not my wife), brandveilige shirt en racepak weer aan moet trekken, wat kan een mens gaan ''ruiken'' op zo'n dag.

 

Na 3 uur blijkt de oliekoeler van het diff te lekken , loopt de kofferbak vol met olie en wordt de boel kokend heet( meer dan 120 graden celcius) en doorrijden is geen optie want dan loopt de boel in elkaar.

Onze Knutselsmurf (Desmond Rengeling) en Jurgen Hoogink gaan los en lossen het probleem met 28 minuten op.

 

In ons voordeel verschroten 2 snellere deelnemers hun auto en ondanks de pech rijden we na 4 uur toch echt wel voor een podiumplaats!

Bart is in de onze cup minimaal 2! seconden sneller omdat hij gewoon een betere coureur is, maar GS mocht het moment beleven dat hij voor het eerst sneller was dan Bart, en zag vol ongeloof een 2.04.7 op de laptimer verschijnen, het isnie waar!

In de laatse stint ging Bart (as competative as he is)  eens lekker trappen en ik moest mijn meerdere bekenen, met een 2.04.08 toch zomaar bijna 0.6 seconden sneller.

De pitmaster maande hem om wat te dimmen, want before you finish ,you have to finish!

 

En niet geheel onbelangrijk we worden 3e met 29 minuten achterstand op P2! Dus zonder pech was in deze snelle klasse nog een beter resultaat mogelijk.

 

 

We kijken al voorruit naar een heuse 12 uurs race op Zondag 16 Juli.

 

Wat een vet gevoel om weer eens op het podium te staan!

Met dank aan de hele crew die er voor zorgde dat alles goed kwam!

 

Volgers, Coopervision, VA Design, Glasgarage Gouda, Profile Tyre Center Zoetermeer, dank voor jullie support en bemoediging,

En tot binnenkort!

 

Met vriendelijke groet,

Grote Smurf

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
E46 M3 remklauwen voor E36/E46 NON-M
Ik verkoop een set E46 M3 remklauwen welke zijn aangepast om op een standaard E36 of E46 fusee te passen. Dus NIET op een M-fusee.

Er zit een setje gloednieuwe CL RC6 blokjes in.

Dus plug-n-play voor alle E36 en E46 modellen. Betere upgrade als de 330 klauwen.
» lees verder