Gastrace Jan Lammers Daspe Racing

Geplaatst op 28 oktober 2012 | 20:59

“Een fantastische finish van het raceseizoen.” Een gastrace met in de hoofdrol een Nederlands Race-icoon van de eerste orde, Jan Lammers.

Wat stel je je daar van tevoren bij voor? Nou ik in ieder geval héél véél! Als raceliefhebber pur sang heb ik Jan`s racecarriere vanaf het eerste uur met veel plezier gevolgd. Zijn racedebuut in de Simca`s, Formule Ford, F3, F1, de Le Mans zege en lat but not least Racing for Holland natuurlijk. Teveel om op te noemen.

En die bewuste coureur gaat dan in jouw E30 rijden, Geweldig toch! In gedachten laat je daar een breed scala aan scenario`s op los, die uiteindelijk helemaal niet aan de orde komen. Waarvan akte......
Hoewel we aan het eind van de dag, terug konden kijken op een werelddag die wij voor geen goud had willen missen, leek het begin een regelrechte ramp te worden. De dag begon, zoals niemand wil dat een racedag begint. Nadat het het hele jaar een kwestie van starten/lopen was, schiep onze Beierse racerakker er blijkbaar een genoegen in om ons uitgerekend vandaag voor joker te zetten.....



De vrije training, die Dave voor zijn rekening nam, eindigde namelijk al na een half rondje. Hierin haperde de auto een paar maal, om daarna de pijp maar helemaal aan Maarten te overhandigen. De marshalls deden zoals altijd hun job en sleepten de grapjas terug naar onze pitbox.
Een alles omvattende zoektocht volgde, waarin we werden bijgestaan door inmiddels van alle kanten toegestroomde hulpvaardige techneuten. Eens temeer bleek hoeveel mensen voor je klaar staan in de E30 klasse [en ook daarbuiten, bedankt Steef!] wanneer je een probleem hebt! Een probleem dat groter leek te zijn, dan achteraf het geval bleek.
Terwijl de oplossing steeds verder weg leek te zijn, kreeg ondergetekende het langzaam aan erg Spaans benauwd.

Zouden weken van voorbereiding dan zo snel door m,n vingers glippen? Jan richting huis sturen? “Sorry Jan, het was gezellig maar hij doet het niet meer.....” Tegen alle sponsoren en genodigden lachend als een boer met kiespijn zeggen: “Andere keer beter, wist u dat Zandvoort nog véél meer te bieden heeft en dat u.......” Dat wil je dus absoluut niet he?
Meer en meer hoopte ik plotseling de truuk van de onzichtbare man onder de knie te krijgen en stilletjes in het niets te verdwijnen......

Maar gelukkig werd het euvel na twee uur gevonden en verholpen! Een heel simpel sluiting makend stekkertje, had de computer en minstens 10 jaar van mijn leven, over de rand van de afgrond trachten te duwen!!
Het was hem wat de computer betreft gelukt, maar ik was aan het randje blijven hangen en kon gelukkig weer tot de orde van de dag overgaan. Een geleende computer, zorgde dat de motor voor de rest vande dag weer naar behoren zou functioneren.
________________________________________



Enige tijd geleden werden wij benaderd door Lammers fan en modelbouwer Paul Beijersbergen. Hij bouwt alle auto`s waar Jan in rijdt, had vernomen dat Jan in onze auto ging rijden en wilde deze graag nabouwen. Natuurlijk waren wij hierdoor vereerd en in de pauze werd het model onthuld. Meer info vindt je op: www.paol.nl
________________________________________

Het gevolg van alle oponthoud, was dat Jan de kwalificatie miste en achteraan het veld moest starten. Normaal gesproken een nachtmerrie, met Jan achter het stuur echter zorgde deze handycap voor een supergaaf racefilmpje!

Na het vallen van de vlag, begon hij aan een opmars, waarin je tientallen jaren ervaring herkent. Ronde na ronde remde Jan auto`s uit, zoals alleen Jan dat kan. Tot....hij met een aan één kant loszittende motorkap langs kwam. Ik haastte mij naar de box. Dom!
Eénmaal daar aangekomen, bedacht ik mij dat het A weinig zin had hem binnen te halen om de kap vast te zetten met nog 8 rondjes in het verschiet. En B zou Jan toch niet stoppen, tenzij de wedstrijdleiding hem uit de race zou halen of de kap hem alle zicht zou ontnemen. Beide zaken kwamen niet aan de orde, dus....Jan stopte niet!
Met een enthousiast naar iedereen wuifende motorkap, vervolgde hij gewoon zijn inhaalactie`s! Geweldig, wat een rijder!!
Toen het zwartwit geblokt viel, waren 18 rijders ingehaald en finishte Jan op een schitterende12e plaats. Iedereen was getracteerd op een staaltje racen pur sang!

Je zou het na alle sensatie bijna vergeten, maar na de zware sleutelklus, waar hij superhard aan had meegewerkt, en Jan`s race, moest Dave aan het einde van de dag ook nog even racen.....
Na de start zat hij midden tussen deels op revenge zinnende deelnemers. [Enkelen dachten dat Jan weer achter het stuur zat....]



Mooie gevechten volgden, waarin Dave vocht voor wat hij waard was en waarbij het bandenrubber met name bij het uitremmen niet gespaard werd!
Tegen het eind van de race eiste de vermoeidheid toch zijn tol en hierdoor moest hij helaas wat plaatsen inleveren.
Alles in acht genomen, reed ook Dave een mooie race waarin hij zich flink verweerde en ik af en toe voor verbouwd plaatwerk vreesde. Respect!
Jan en Dave bekroonden deze schitterende finalerace met een mooie15e plaats in het dagklassement. Gezien de omstandigheden, een werkelijk prima prestatie!!

Ard Keff, van harte gefeliciteerd met het kampioenschap, maar de mooiste racedag hadden wij toch echt zelf tijdens deze finalerace......
Jan, bedankt voor een race die wij niet snel, wat zeg ik,nooit vergeten! Langs deze weg willen wij alle sponsoren en iedereen die ons op welke manier dan ook in ons eerste zelfstandige raceseizoen heeft bijgestaan, héél erg bedanken!
Zonder u was het ons absoluut niet gelukt!! Bedankt!!

Davey en Hans Spelde
www.dasperacing.nl





Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
2020 betaalbaar racen in de leukste cup van Nederland?
Nog 1 auto beschikbaar voor seizoen 2020 bij de teamkampioen van 2019!

Van der Heijden Autosport bied een volledig Arive & Drive aan voor de DNRT Mazda MaX5 Cup.

Als jij zorgt voor je racelicentie, uitrusting en een goed humeur dan regelen wij de rest!

Wat bieden wij aan?

- Een competitieve Mazda MX5 inclusief banden, remmen brandstof en inschrijving
- Een vaste monteur per auto
- Persoonlijke begeleiding door een ervaren en gezellig team
- Data en videoanalyse tijdens en na de racedag
- Catering
- Transport van en naar het circuit

Je eigen auto via ons inzetten of heb je ande...
» lees verder