Frank Poll: over de DNRT V8!

Geplaatst op 27 februari 2018 | 22:32

Heel vaak als je op de opstelling staat of in de box vragen mensen “hoe rijdt dat”, en “is het niet heel zwaar ding”

En jammer dat ze niet in groten getale zijn aangeslagen. Misschien is het voor veel mensen een beetje over de top of TE intimiderend?

Maar goed de DNRT V8 hoe is dat?

Stel je iets voor met de omvang van een Amerikaanse NASCAR, en voor de mensen die die in Nederland nooit hebben gezien is het vergelijk naar een bestelbus makkelijker gemaakt maar dan iets subtieler, meer en atletischer dan de in vorm gelijke Nascar broer.  

Hoewel niet zo scherpzinnig als een moderne GT-auto, is de DNRT V8 (in de basis gelijk aan een Trans Am TA2) iets heel bijzonders, omdat het een aantal van de aansprekende kwaliteiten van moderne racers combineert met old-school rijeigenschappen.

De DNRT V8 is niet iets dat afhankelijk is van aerodynamische grip, en gebruikt grote banden om power op het asfalt te zetten en is bovendien vrij licht voor iets dat losjes op een straatauto is gebaseerd: de DNRT V8 is een machine!! Met een buizenframe dat in de basis sinds de jaren 70 niet veel meer is veranderd en de behuizing van glasvezel en plastic weegt hij ongeveer 1050 kg. Dat is niet veel voor een auto van ruim 2 meter breed en 5,5 meter lang

Hoe licht hij ook is wordt het feestje enigszins beperkt door het gebrek aan downforce, de banden en de grootte van de remmen want met 15” velgen kun je maar zoveel remschijf kwijt in de ruimte die erover is tussen naaf en velg. 

Het leuke aan het rijden met de DNRT V8 is dat er een balans moet worden gevonden tussen de brutaliteit van de gretige V8 en de beperkingen van het platform.

De DNRT v8 heeft geen complexe ophanging, nee het ding heeft een starre as achter!  Geen tractiecontrole, geen flippers om te schakelen of ABS is de DNRT V8 in vergelijking met moderne GT’s nog steeds erg gewelddadig en vergeeft hij niet heel veel.

Het gebrek aan rijhulpmiddelen, veel pk's en lage downforce is het recept om de auto levend en puur te maken en ook behoorlijk veeleisend om te rijden.

Hoewel de DNRT V8 en ook haar TA2 broertje in het verleden Hoosier bias-ply-banden hebben gebruikt, gebruikt de TA2 serie inmiddels banden van Pirelli, en in Nederland wordt er snel uitgeweken naar Michelin radiaalbanden of grotere wielen zoals een tweetal van de auto’s inmiddels hebben.  

De hoge banden presteren niet helemaal als een lage slick. Je hebt het gevoel dat je bovenop de band rijdt doordat ze voor je gevoel wat minder zetten.
Kortom banden geven niet echt het gevoel die je zou willen in een moderne auto, maar dat draagt ​​bij aan de uitdaging van het beheersen van de machine.

Ondanks zijn uitstraling moet een DNRT V8 met een bepaalde subtiliteit worden behandeld, omdat het gemakkelijk is de remmen en banden over de grens te belasten maar die banden zijn in ruil daarvoor zijn ze behoorlijk stevig en gaan lang mee.

De grootste uitdaging van met de DNRT V8 rijden is om de motor NIET te gebruiken maar het vinden van het juiste ritme bij het terugschakelen. Omdat de motor dermate veel compressie heeft blokkeert hij graag de achterwielen met motorremmen. 

De tandwielen zijn ver uit elkaar geplaatst en de 4 bak dog box maakt opschakelen en terugschakelen zonder koppeling mogelijk. Dat betekent dat je kan ‘blippen’ met de rechtervoet en remt met de linker, wat enige discipline en oefening vereist.

De kunst is het dus om in de terugschakelfase van de rem-zone niet te haasten, en dat is best uitdagend als de teller 245 aanwijst voor tarzan dan wil je juist haasten! Je moet de juiste hoeveelheid tijd te nemen tussen de versnellingen door, snel door de versnellingsbak roeren levert gegarandeerd ellende op.

Als je eenmaal de bocht instuurt komt het volgende dat net anders werkt dan met een ‘normale’ auto. Na een nette entry moet je rollen! En voldoende ‘off-throttle,’ rol meenemen door het midden van de bocht, stabiliseren van de auto in mid-corner door met he gas te spelen is er door het wat bokkige differentieel niet bij.  

Dit betekent dat de uitrijfase van de bocht als je te eager bent wordt bepaald door wielspin en overstuur. Gelukkig kun je wegkomen met een beetje sliphoek dat maakt de auto's niet saai voor de toeschouwers maar die hebben we te weinig ;) 

Sta je eenmaal recht is het een feest van versnelling, die mij nog niet snel zal vervelen.

In feite zijn de DNRT V8’en in veel opzichten stoerder dan GT-auto's en kunnen ze meer misbruik aan dan andere moderne auto's. 
Ondanks de ‘beperkingen’, weet een snelle bestuurder het vermogen van een DNRT V8 ten opzichte van de grip om te zetten naar snelle tijden. Er is zelfs 1:42 gereden met een DNRT V8, als je dat afzet tegen het onderhoud is dat echt geweldig te noemen.

Kortom een pure beleving, en in mijn beleving racen zoals het bedoeld is, DNRT bedankt voor het hierheen halen van deze geweldige machines.

Ik heb zin in seizoen 2018!

Frank Poll DNRT V8 - 02 
PK Motorsport  ( peppie UND kokkie )

Foto's: Thomas Bakker / TNA-Fotografie.nl

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
Ron van Eeuwen zoekt stoeltje 2x10
Zandvoort-Commentator (soms DNRT) wil graag zijn "ervaringsdeskundigheid" in stand houden en zoekt een stoeltje voor de 2x10 uursrace. Veel Endurance races gereden wo. 6x 24uurs. Vooral snel in de regen. Wie helpt me aan een zitje? Bel Ron van Eeuwen: 06-20211411
» lees verder