Finaleraces: Zandvoort 12 oktober

Geplaatst op 14 oktober 2019 | 09:30

Op circuitpark Zandvoort werden afgelopen zaterdag de finale races van de Hippe-Dingen MaX5 Cup gereden.

In verband met de harde wind en de regen op de dag voorafgaand aan de races, had een groot gedeelte van de rijders ervoor gekozen een pitbox te huren. Zodoende was het op de paddock wat rustig, maar op de baan reden er toch alsnog 26 auto's rond.
 
Toen de kwalificatie werd verreden was de baan nog nat van de fikse regenbuien in de ochtend. Alexander Kryuchkov stapte te laat in zijn auto op de pre-grid en moest daardoor vanuit de pitstraat aan de training deelnemen. Tot overmaat van ramp kreeg hij bij vertrek naar de pitstraat ook zijn motor niet gestart. Na een aantal keer duwen door omstanders kreeg hij uiteindelijk een zetje van een andere Mazda die óók te laat op de pre-grid verschenen was. Hierdoor sloeg zijn motor aan en kon hij met nog 9 minuten te gaan aan de kwalificatie deelnemen. Frenk Vollebregt zette al snel de snelste tijd neer en wist deze tijd op de opdrogende baan telkens wat te verbeteren. Hij pakte ook de pole position, gevolgd door Bart Kramer en Koen Bol. Het duo Dylan en Martin Boezaart was het snelste van het teamkampioenschap en kwalificeerden zich op de 7e plaats in het veld.
 
 
Race 1 ging van start samen met de BMW's van de B18 cup. Hierdoor was het een veld geworden van 43 auto's. De start verliep zonder problemen en al direct namen Frenk Vollebregt, Bart Kramer, Koen Bol en Remy Fallakha een grote voorsprong op de rest van het veld. Arno Bultman volgde op grote afstand op de 5e plaats. Hij was aan de racedag begonnen met een nieuwe motor, waarvan eerder op de rollenbank al was gebleken dat deze vermogen te kort kwam. Aan de kop van het veld werd er om de eerste 4 plekken hard gestreden met dan weer Vollebregt en dan weer Kramer op de eerste plaats. Kramer kon dat later in de race rondenlang vasthouden.
Bultman verdedigde zijn plaats met hand en tand terwijl op de rechte stukken steeds meer auto's de aansluiting bij hem vonden en hij zo intussen een sliert van auto's achter zich moest zien te houden. Met nog een paar ronden te gaan moest hij Niels Quist echter aan zich voorbij laten en ook Raf Lemmens deed geregeld een poging Bultman voorbij te steken. Deze pogingen werkten echter averechts, aangezien Bultman zeer goed verdedigde en hierdoor Artur Turcu kans zag om Lemmens in te halen. Met 2 punten achterstand in het rijders kampioenschap op Bart Kramer, deed Frenk Vollebregt er alles aan om Kramer voorbij te rijden. En met nog twee ronden te gaan wist Frenk Vollebregt Kramer in te halen. Echter, direct daarna werd de race met code rood beëindigd vanwege een koelvloeistof lekkende BMW in de S-bocht. Verschillende Mazda's spinden hierdoor in het rond en wonder boven wonder werd er geen schade gereden. Na beëindiging van een race onder code rood wordt gekeken naar de stand in de vóór laatste ronde en zodoende ging de overwinning naar Bart Kramer, gevolgd door Frenk Vollebregt en
Remy Fallakha.
Race 2 ging op een droge baan van start, maar al snel begon het te miezeren. Frenk Vollebregt nam de leiding, gevolgd door Koen Bol Koen Bol, Bart Kramer en Remy Fallakha. In de tweede ronde pakte Kramer echter al de tweede plaats terug. Achter deze kopgroep reed weer een sliert van auto's, ditmaal achter Niels Quist en reden o.a. Arno Bultman, Niels Kool, David Koh en Theo Plichta zij aan zij door de S-bocht. Plichta had twee bochten later in de Arie Luyendijk bocht een momentje waarbij de auto vanachter uitbrak en hij met een mooie drift de auto ternauwernood op het asfalt kon houden en zijn plekje in de groep weer kon vinden. Hij werkte zich steeds een plekje naar voren in de groep achter Arno Bultman. Zowel in de kopgroep als in de grote groep auto's daarachter werd er continu van positie gewisseld en was het voor de toeschouwers genieten bij het kijken naar de wedstrijd. Theo Plichta moest na een uitstapje door het grind van het Scheivlak helaas de strijd staken met een kapotte velg en kwam de pitsstraat inrijden, terwijl Niels Kool de vijfde positie van Arno Bultman wist over te nemen, die in de laatste ronde vanwege een los geraakte gaskabel langzaam rollend de finishlijn passeerde en daarbij héél wat plekken verloor. De race werd gewonnen door Bart Kramer met daarachter Koen Bol, Frenk Vollebregt en Remy Fallakha. 
 
 
Race 3 ging onder natte omstandigheden van start. Frenk Vollebregt, inmiddels binnen de Mazda Cup wel de regenmeester te noemen, was weer ontketend en reed binnen enkele ronden ver voor het veld uit. Het veld strekte zich uit, maar wat meer achter in het veld was er een mooie strijd tussen Arno Dulmen Van,
Wim Blom en Bert de Vidts. Ook Niels Quist voelde zich als een vis in het water en werkte zich op naar de vierde plaats, totdat hij zich verremde in het scheivlak en al ploeterend door het grind de baan weer op reed. Hierbij raakte zijn uitlaat beschadigd maar kon hij toch met behoorlijk wat lawaai zijn weg vervolgen. Hierdoor nam Remy Fallakha de vierde plaats over, op de voet gevolgd door Arno Bultman, die later deze plaats van Fallakha wist over te nemen.
Koen Bol, rijdende op de derde plaats, begon de druk op te voeren bij Bart Kramer en wist deze plaats in de laatste ronde nog over te nemen. De race werd gewonnen door Frenk Vollebregt. 
 
Na deze laatste races is Bart Kramer de kampioen geworden van het rijders kampioenschap en het duo Niels Quist en Michael van der Heijden kampioen in het teamkampioenschap. 
 
De huldiging van al deze kampioenen (Rookie, Rijder, Team) zal plaatsvinden op vrijdag 8 november bij Bleekemolens Raceplanet te Amsterdam.
 
Onze dank voor vandaag, maar zeker ook voor de andere mooie wedstrijden aan onder meer: hoofdsponsor Hippe Dingen, Dnrt Nederland, Performance Department voor de website, daarnaast natuurlijk MXVijf.nl voor de stickers, Pin en Ga en Track-Tires Zandvoort voor het zwarte goud!
 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
2020 betaalbaar racen in de leukste cup van Nederland?
Nog 1 auto beschikbaar voor seizoen 2020 bij de teamkampioen van 2019!

Van der Heijden Autosport bied een volledig Arive & Drive aan voor de DNRT Mazda MaX5 Cup.

Als jij zorgt voor je racelicentie, uitrusting en een goed humeur dan regelen wij de rest!

Wat bieden wij aan?

- Een competitieve Mazda MX5 inclusief banden, remmen brandstof en inschrijving
- Een vaste monteur per auto
- Persoonlijke begeleiding door een ervaren en gezellig team
- Data en videoanalyse tijdens en na de racedag
- Catering
- Transport van en naar het circuit

Je eigen auto via ons inzetten of heb je ande...
» lees verder