EUSER EN THUIS WINNEN FINAL 4, KAMPIOENSCHAPSTITEL NAAR VAN RIET EN DE BORST

Geplaatst op 5 maart 2017 | 13:39

De Final 4, de finalerace van het Winter Endurance Kampioenschap 2016-2017, is gewonnen door Cor Euser en Henk Thuis.

Het duo wist met een door Pumaxs Racing by Intrax geprepareerde Pumaxs RT de vier uur durende wedstrijd te winnen. Febo Racing Team-rijders Dennis de Borst en Pim van Riet scoorden de algemene kampioenstitel, mede dankzij de derde winst op rij in Divisie II, met de snelle SEAT Leon TCR.

De dag startte met de kwalificatietraining op een vochtig circuit, waarbij Cor Euser en Henk Thuis al snel lieten blijken een van de favorieten voor de dagzege te zijn. Met een sterke tijd van 1:53.785 werd de toon gezet door Euser en Thuis. Het waren echter Danny van Dongen en Daan Meijer die met de imposante Mercedes-Benz SLS AMG GT3 een tijd klokten die 0,2 seconden sneller was dan de eerdere poleposition tijd. Het was dan ook de stijlvolle Mercedes die vanaf de beste startpositie de race mocht aanvangen.

 

De start van de race werd genomen door Daan Meijer. Hij kreeg binnen korte tijd de Pumaxs RT in de spiegels te zien, terwijl David Hart met zijn Porsche vanaf de derde positie een topstart kende en naar de leiding sprintte. Spannend werd de start in het middenveld toen een van de Porsche GT3 Cup bolides bleef staan. Dit zorgde voor de nodige uitwijkmanoeuvres van de andere deelnemers. Een startongeval bleef uit en enkele tellen later kon ook de Porsche zijn weg weer vervolgen. De openingsronde kende veel inhaalacties. Bij de eerste doorkomst had Cor Euser de Pumaxs alweer in leidende positie weten te krijgen, gevolgd door Meijer en Hart.

 

Al na enkele ronden besloot Euser, gestart op regenbanden, om vroegtijdig de pits op te zoeken om over te schakelen naar slicks. Op datzelfde moment maakten Ward Sluys en Bas Schouten een stevige stap voorwaarts door de leiding te pakken met de snelle BMW M4 Silhouette. Snelle rondetijden en een latere pitstop zorgde ervoor dat het duo lange tijd aan de leiding reed. Pas halverwege de wedstrijd wisten Euser en Thuis de koppositie weer te heroveren, om deze na de een-na-laatste pitstop weer af te staan aan Van Dongen en Meijer. De beste strategie was echter in handen van Sluys en Schouten die het laatste uur als leider begonnen. Aan Cor Euser de taak om na de laatste pitstop een bloedstollende inhaalrace in te zetten richting de witte BMW Silhouette. De missie was lastig, maar werd in de laatste minuten toch succesvol voltooid. Hiermee pakten Cor Euser en Henk Thuis hun tweede Divisie I-zege in het Winter Endurance Kampioenschap, nadat zij eerder al de Zandvoort 500 wisten te winnen. Ward Sluys en Bas Schouten finishten als tweede, gevolgd David en Olivier Hart.


 

 

In Divisie II ging de strijd om de eerste plaats in de beginfase tussen de SEAT Leon TCR van Dennis de Borst en Pim van Riet en de Tischner Motorsport BMW van Michael Tischner, Matthias Tischner en Uli Becker. Ook hier zorgde een verschil in pitstop strategie voor een mooie wisseling in posities. Een extra pitstop zorgde ervoor dat de Tischner BMW posities prijs moest geven. Dit bood Thomas Kramwinkel en Sven Markert in de gloednieuwe Audi RS3 LMS TCR de perfecte mogelijkheid om de aansluiting te zoeken bij De Borst en van Riet.  Tot een daadwerkelijke positiewisseling kwam het niet en vooral een solide eindfase zorgde voor een mooie overwinning, de derde op rij, voor Dennis de Borst en Pim van Riet. De Febo Racing Team-coureurs stelden hiermee ook de wintertitel veilig. De tweede plaats in Divisie II ging naar Kramwinkel/Markert, gevolgd door Tischner/Tischner/Becker.

 


 

Met een goede kans op het behalen van de titel begonnen Melvin de Groot en Sebastiaan Bleekemolen strijdvaardig aan de Final 4. Daarbij was het doel om de zege te pakken in de eigen klassen om daarmee de grootste kans op de titel te hebben. Geen enkele ronde heeft het duo de leiding af hoeven staan in de wedstrijd. Zonder grote problemen werden De Groot en Bleekemolen met hun Renault Clio Sport dan ook als winnaars in de klasse afgevlagd. Het puntenverschil op De Borst en Van Riet bleef gelijk, waardoor een tweede plaats in het eindklassement het maximaal haalbare was. Het podium in divisie III werd compleet gemaakt door Rob Severs en Simon Knap (BMW 320d), die na een puike inhaalrace als tweede eindigden, voor Cees de Haan en Gijs Bessem (BMW 320d).

 


 

In Divisie IV waren Bart en Robert Westerman dit hele winterseizoen nog ongeslagen. Met veel enthousiasme kwam het duo als titelkandidaten naar Circuit Park Zandvoort. Ook de Final 4 wisten zij winnend af te sluiten, maar ook in dit geval was het aantal gescoorde punten te onvoldoende om de wintertitel te pakken. Een derde plaats in de kampioenschapsstand (vastgesteld door ex aequo-regeling) was dan ook het eindresultaat. De tweede plaats in de klasse werd gepakt door Niels Nipperus en Wolf Nathan (Mercedes SLK Cup), op twee ronden achterstand van de leiders. Remco de Beus en Gerard Vleming finishten met hun BMW Compact als derde in Divisie IV.

 

Eindstand Winter Endurance Kampioenschap 2016-2017

Dennis de Borst & Pim van Riet                        36 ptn

Melvin de Groot & Sebastiaan Bleekemolen      34 ptn

Bart Westerman & Robert Westerman               34 ptn

 

 

Uitslagen van de Final 4 zijn te raadplegen via:

http://raceresults.nu/Results/organisator/2017?evenement=Circuit+Park+Zandvoort&race=Final+4

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
4x Regenbanden Dunlop 200/580 R15 inc. velgen
Set van 4 regenbanden op Borbet velgen.

Banden merk Dunlop, SP Sport, maat 200/580. Zijn 2 regenraces (24 laps) gebruikt.

Velgen van Borbet, 15 inch, et 25, j7, 4 gaats. Zitten wat gebruikssporen op maar wel recht.
» lees verder