Er is geen zak aan.

Geplaatst op 9 augustus 2016 | 21:47

Je hebt moeilijke sporten, die alleen voor elitesporters zijn weggelegd, mediumsporten en makkelijke sporten om te leren.

Je hebt moeilijke sporten, die alleen voor elitesporters zijn weggelegd, mediumsporten en makkelijke sporten om te leren. Laat duidelijk zijn: autosport behoort tot die laatste categorie. In twee tot drie dagen behaal je een racelicentie en mag je aan wedstrijden deelnemen. Tijdens de cursus maken de meeste mensen een metamorfose mee, vooral degenen die dachten dat ze al aardig goed waren, omdat ze een bochtje of verkeerspleintje in de buurt hard kunnen nemen. Er komt echter toch wat meer bij kijken.
 
Om het kunstje goed te leren, heb je geen ervaring nodig. Dat werkt doorgaans averechts. Wil je iemand het systeem van de ideale lijn bijbrengen (dat is dus meer dan de lijn), dan moeten mensen met wat ervaring vaak meer afleren dan aanleren. Autoracers staan over het algemeen bekend als behoorlijk eigenwijs. Dat worden ze niet van het racen, dat waren ze al. Hebben zij zichzelf wat aangeleerd, zie dat er dan maar eens uit te krijgen. ‘Ja, maar ik doe het altijd zo en zo.’ ‘Ja, dat heb ik al gezien, maar dat moet je dus niet doen.’ ‘Ja, maar… Ja, maar… Ja, maar…’ Bij de jonge rijders heb je daar geen last mee. Als ze kunnen ontkoppelen, schakelen en remmen, gaat het daarna als een speer. Nooit ‘ja, maar’, gelijk gaan oefenen. Na een paar uur valt doorgaans niet meer te zien dat het een ventje of meisje was zonder rijervaring. Na twee dagen wordt vaak al de licentie verworven.
 
Ligt de norm dan zo laag? Ik denk het niet, al kunnen we wel stellen dat de Wintercursus van Rob Slotemaker (en nu Frank Kerseboom) ooit veertien dagen duurde. Dat waren weliswaar middagen, maar dan had je al wel een stuk of twintig oefenwedstrijden achter de rug. Door de stijging van de (externe) kosten bestaat een cursus tegenwoordig doorgaans uit vier tot zes dagdelen. Minder dan de helft van vroeger, maar de leerstof is nu wel intensiever.
Dus niet meer het idee van ‘we hebben toch tijd zat.’ Het helpt ook dat de stap naar de racerij wat minder groot is. Dat je in niet heel wilde klassen kunt beginnen. De norm voor de licentie luidt dat je achter in het veld veilig weet mee te komen. De stap van de cursus is niet groot. Wie dat zelf nog niet vertrouwt, kan meedoen aan een vrijrijdendag of aan een open-pitlanedag, zoals je die tegenwoordig veel ziet.
 
Vergelijk het met andere sporten, bijvoorbeeld golf. Iedreen weet hoe ik daarover denk. Het is leuk, maar heel erg burgerlijk. Geen reden om het niet te doen, maar praat er overdag niet steeds over. Voordat je het golfen echter een beetje beheerst, dus geen echte prutser meer bent, dan moet je niet in dagen denken. Ook niet in maanden en de meesten van ons ook niet in jaren. Je had het al moeten leren toen je een peuter was. Gelijk de goede beweging, toen je nog geen andere bewegingen had aangeleerd. Nu komt het nooit meer goed. Voor de golfer valt dat vaak wel mee, maar voor de toeschouwer niet. Bij racen ligt dat heel anders. Gaan de cursisten voor hun eerste oefening de baan op, dan vraag je je af hoe dat ooit goed komt. Zien we de mensen dan na het examen van dag twee of drie hun oefenwedstrijdjes rijden, dan moeten wij doorgaans lachen. Lachen van plezier. Telkens vragen we ons af hoe dat nu kan in zo’n korte tijd. De enige norm die geldt is dat je het leuk vindt en het wilt leren. Dan nog gaat het bij de een sneller dan de ander, maar het komt eigenlijk altijd goed. Niet dat iedereen gelijk slaagt, voor het examen, maar met nog een beetje oefenen lukt het dan in het herexamen wel. Wat een luxe, het bezit van een racelicentie. Dat is dus heel wat anders dan een GVD , pardon, GVB.
 
Nog iets. Autoracen mag je best nutteloos en overbodig noemen, maar wagenbeheersing is natuurlijk wel van groot belang. Het vormt een deel van je opvoeding. Nog wat moois. Je hebt geen Porsche nodig om in een Porsche te leren rijden. Een oude Ford Sierra werkt beter. Dan leer je hoe het moet en laat je daarna doorgaans die Porsche heel. Autoracen, er is geen zak aan. Het duurt echter doorgaans wel een jaar of drie voordat je zelf dat gevoel hebt. Daarna kun je jezelf blijven verbeteren, onbeperkt. ■
 
 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
i-com radio set
complete set. batterij in goede conditie. Alle kabels aanwezig. » lees verder