En waar gaan we straks mee racen?

Geplaatst op 17 mei 2017 | 10:20

Autosport met productieauto’s wordt niet makkelijker.

 Auto’s zijn anders geworden. Vooral door het energiebewustzijn moeten auto’s heel zuinig worden en liefst elektrisch. De auto’s die voor ons als amateur interessant zijn worden schaars; en de fabrikanten hebben nauwelijks interesse om mee te werken. Ze zijn o zo bang om mee te werken aan autosport, omdat het uitgelegd kan worden als vervuilend en verkwistend.
 
De sportieve modellen komen dus grotendeels te vervallen. Auto’s moeten vooral een zeer zuinig vervoermiddel zijn en puur als vervoermiddel heb je aan een top van 130 km/u genoeg. Hoe snel je daar bent, dat zal weinigen iets kunnen schelen, omdat 90% van alle mensen toch trage rijders zijn. Maar voor sport heeft dat dan niet zo
veel zin meer. Natuurlijk kan je ook met allemaal niet zo snelle auto’s toch de snelste zijn. Maar een beetje gang hoort er toch wel bij.
 
Mijn buurvrouw spreekt er schande van, van die autosport. Zij heeft een paar spaarlampen aangeschaft en rijdt met een eco-model. Dus zij werkt heel erg mee aan het schoonmaken van het milieu en dehele atmosfeer. Maar zij gaat wel 5 keer per dag ergens heen met haar “eco” en legt dagelijks behoorlijke afstanden af. Wij rijden maar ca. acht keer per jaar, verbruiken een fractie en dat lawaai van ons valt ook wel erg mee. Twintig jaar geleden zijn wij al reeds aangepast.
 
Zijn er dan geen echte sportieve auto’s meer? Jawel, heel erg veel. Waarom maken we ons dan zorgen? Omdat die auto’s slechts voor weinigen betaalbaar zijn, daarom! Daar worden we het vaak niet over eens. Kenners van autosport instellingen denken dat bedragen van een ton per jaar best haalbaar zijn, maar die tijd is voorbij. 997’s, 991’s, M3’s, Aston’s, SLS ’en, R8’s en Lotussen, er zijn er best veel, prachtige machines, maar kostbaar. Op den duur zullen we zelf auto’s moeten maken met sterke 4-, 6-, en 8-cilinders, maar dan wel met een laag gewicht. We kunnen het en deden het eerder, met Saker’s en de DNRT -V8. Voorlopig kunnen wij nog wel een jaar of tien vooruit met wat we hebben en wat we er van tijd tot tijd bij verzinnen. Er gaat weinig boven een E30, 318ti, MX5 en recent ook de 206GTI . Maar er komt toch een tijd dat we nieuwe dingen moeten maken.
 
Elektrisch of op waterstof is de toekomst hoor ik velen zeggen, maar zo ver zijn we voorlopig nog niet. Als er een complete drive-line zou zijn, dan kunnen wij daar wel de auto’s bij maken, maar ik verwacht dat dit nog vele jaren gaat duren. We kunnen wel auto’s ontwikkelen, maar kunnen geen kostbare technieken uitvinden voor dit doel.
De industrie ontwikkelt zich via de sport, wij zijn niet de industrie, wij zijn alleen de sport. Dat is onze kracht én onze beperking. De ontwikkeling van nieuwe (sport)auto’s is duur. Hiervoor is een vuistregel: Je maakt een plan en een calculatie; uiteindelijk kost het vier keer zo veel; wanneer je weet dat het vier keer zo veel kost als je had gedacht, is er nog een vuistregel, het duurt vier keer zo lang; ook als je weet dat … Als je dan klaar bent en de auto is zoals hij moet worden, dan komt het. Dan zitten er toch allemaal dingen in die bijna goed zijn, maar bijna goed is fout. Eigenlijk zou je weer helemaal opnieuw moeten beginnen, maar daar is dan geen tijd én geen geld meer voor. Vraag het de ambitieuzen. Iedereen herkent dat.
 
Wij deden een aantal projecten, de Saker Sportscar (hier zijn er 107 van gebouwd), de Wildcat, de Volvo 544 retro en de DNRT -V8. Vraag niet wat het heeft gekost… precies vier keer. Die laatste is destijds formidabel gemaakt samen met Chas Howe in de USA . Best een echte auto. Een beetje vergelijkbaar met de Marcos LM 600 van Cor Euser, een formidabele en vooral tijdloze sportauto. Vraag Cor hoe makkelijk het was.
Voor iets meer dan vijftigduizend euro (Is dat veel of weinig?) was de V8 klaar en deed wat er van hem verwacht werd. Vervolgens gaan mensen de auto aanpassen. Van Hoosier naar Michelin banden, dan ga je bijna net zo hard als een CupR, maar een setje is bijna tweeduizend euro duurder en de bak begeeft het.
Ook als je alles goed zou doen in één keer, dan nog is het moeilijk genoeg. Wanneer omstandigheden van buitenaf, zoals politiek, concurrentie, gebrek aan samenwerking en de crisis die van start gaat, niet meewerken, dan kan je het schudden. Dan zijn er nog de productiekosten.
Je hebt volume nodig om goedkoop te produceren, maar je verkoopt geen volume, zeker niet in het begin. Je zal het dus samen moeten doen met veel mensen, dat is “de sleutel”! …en we beginnen weer aardig allemaal tegen elkaar in. ■

 

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
RSZ
Laatst geplaatste advertentie
bus met tent
te koop bova Futura FHD 12 daf motor 280 pk bj 1989
met airco toilet 4 tv's uit gebreide geluid installatie luxe stoelen rond zit generator 220V satelliet .
grote voor tent 11x5 meter met kunststof vloer .
12500 euro ex btw
voor meer info of meer foto's
Erik 0651175630
Toon 0651326940

» lees verder