CODE 60

Geplaatst op 7 december 2016 | 12:22

Het betreft geen uitvinding.

Maar de oplossing van een probleem of eigenlijk de oplossing van veel problemen in één keer. ‘Ja Huub, maar als je een oplossing verzint die nog niet bestaat, dan is dat een uitvinding.’ Mij ook goed. Ik heb vaker dingen verzonnen en in veel gevallen waren die al eerder uitgevonden. Soms ook niet. Code 60 was en is belangrijk voor onze amateur-autosport en mogelijk voor alle autosport in de wereld, dus mag iedereen die gratis gebruiken. Circa achttien jaar geleden begonnen we ermee, circa tien jaar geleden werd het concept aan de FIA gepresenteerd, met onze ervaringen. Die erkende Code 60 en speelde het idee naar alle aangesloten landen door. De F1-organisatie meldde als enige dat ze er kennis van genomen had, maar ook dat zij het niet ging gebruiken. Inmiddels wordt de regel in veel landen voor grote evenementen toegepast en hij werkt. Ook de MSA, de Britse autosportfederatie, gaat in 2017 over. Het voorbeeld van (onze) wedstrijdleiding bij de 24H Silverstone was een openbaring en zeer overtuigend.

Even resumeren wat de voordelen inhouden:

1. Volledige veiligheid binnen tien seconden over de gehele baan.

2. De onderlinge afstanden blijven gelijk.

3. Een herstart verloopt snel en efficient.

4. Je hebt geen Mercedes-Benz nodig.

Controle op de naleving is zeer arbeidsintensief, maar er komt binnenkort een upgrade van de software voor verdere automatisering. De Fransen gebruiken het systeem inmiddels ook, onder andere bij de 24H Le Mans, alleen hebben zij het systeem naar eigen zeggen drie jaar geleden zelf uitgevonden.

Tsja, dat kan gebeuren. Zelfs de Formule 1 gebruikt regelmatig de ‘virtuele safety car’. Wat houdt dat precies in? Een ander woord voor Code 60… Veiligheid is een belangrijk ding, maar efficiënt gebruik van tracktime zeker ook.

Die kost bij een ZAC-evenement ruim 100 euro per minuut. Als de safety car nog een rondje moet maken, duurt dat vijf, zes minuten. Reken maar uit. Bij een A-evenement kost het ongeveer het dubbele. Zes minuten vertraging staat dan gelijk aan 1200 euro.

In de Formule 1 speelt nog iets: het rijgedrag, nog eens flink opgeschud door onze Max. Inderdaad, hij gaat tot vlak bij de grens van het acceptabele. Of hij er af en toe overheen gaat, staat dan ter discussie, maar de anderen doen het ook.

Voordeel van Max Verstappen: hij is veel scherper en troeft regelmatig de grote namen af, zoals Vettel. Die klaagt dan vanuit de auto dat Max hem weer van de baan wilde duwen.

Tegenwoordig heet de boordradio van Vettel de babyfoon. Er gaan regels komen voor rijgedrag. Waar mag je in de remzone nog van richting veranderen? Kom eens kijken bij de ZAC. Daar kun je met z’n drieën door de bocht en laat iedereen altijd ruimte voor iedereen, ‘als je denkt dat hij naast je zit’. Dat betekent dat inhalen wel wat makkelijker wordt, maar dat het elkaar van de baan duwen niet meer voorkomt. Vroeger mocht je iemand van de baan rijden als hij minder dan half naast je zat. Zo kon je legaal het halve veld uitroeien.

Racen en de spelregels zijn anders dan vroeger. In mijn eeuwige strijd met Ros de Giaxa de Salvi (De Vijand), reden we elkaar van de baan als we de gelegenheid kregen, maar dan ook wel iedere gelegenheid. Je paste je gewoon aan en gaf geen gelegenheid. Was dat onsportief? Nee, want zo hadden we het met elkaar afgesproken. Heel anders dus dan het rijden met vrienden. Daar raak je elkaar nooit, maar de strijd is er niet minder om. Bij de ZAC racen we met deze regels en dat geeft heel veel plezier. Wie dat niet kan, doet niet mee, maar op een hoge uitzondering na slaagt iedereen erin en dat maakt het racen prettig. Kom maar kijken bij wedstrijden van DNRT als er vijftig Mazda’s, E30’s of 206’jes (volgend jaar) van start gaan. De hoofddoelstelling ‘voor het plezier van de deelnemers’ wordt maximaal gehaald.

Onze Partners

DNRT Uitslagen
Interstate
OCA
OCA
START
RSZ
EPC
Laatst geplaatste advertentie
i-com radio set
complete set. batterij in goede conditie. Alle kabels aanwezig. » lees verder